Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Volkswagen Tiguan Allspace

Dodano: 20 marca 2017

Tiguan to najpopularniejszy SUV „made in Germany”. Każdego roku na jego zakup decyduje się pół miliona osób. W 2016 roku na rynku pojawiła się druga generacja tego wszechstronnego auta dostępnego z napędem na przednie lub na cztery koła. Teraz dołącza Tiguan Allspace – nowa wersja bestsellera, auto niezwykle przestronne, z rozstawem osi większym o 109 mm i nadwoziem dłuższym o 215 mm.

 

Nowy model może przewieźć większą liczbę pasażerów i więcej bagażu, stwarza też więcej możliwości aranżacji wnętrza. Swoją europejską premierę 7-miejscowy (opcja) Tiguan Allspace święci podczas Salonu Samochodowego w Genewie (9-19 marca). Nowy SUV Volkswagena plasuje się między znanym już „klasycznym” Tiguanem a autem wyższej klasy, jakim jest Touareg. Tiguan Allspace z bagażnikiem o pojemności do 760 l* jest skierowany także do tych kierowców lub rodzin, którzy szukając pojemnego samochodu dotychczas wybierali vany. Wypełniony bagażem po dach i do oparć przednich foteli, Tiguan Allspace ma przedział bagażowy, którego pojemność wynosi nawet 1.920 l.

Wyważone proporcje. Tiguana i nowego Tiguana Allspace opracowywano równocześnie. Dlatego obydwie wersje nadwoziowe już z podstawowymi 17-calowymi kołami wyglądają zgrabnie i mają własny charakter.

W zespole stylistów za kształt zewnętrzny Tiguana odpowiada Marco Pavone. „Tiguana Allspace wyposażyliśmy w dłuższe drzwi. Aby także ta dłuższa wersja nadwoziowa odznaczała się dobrymi proporcjami, przednią część pokrywy silnika – w części, w której styka się ona z osłoną chłodnicy – usytuowaliśmy nieco wyżej. Charakterystyczna dla tego modelu jest poprowadzona wyżej linia okien za słupkiem dachowym C” – wyjaśnia Pavone.

Tiguan Allspace przypomina model Atlas sprzedawany w USA. Pokrywa silnika oraz profil auta zdradzają świadome podobieństwo do innego nowego SUV-a Volkswagena – Atlasa, opracowanego specjalnie na rynek amerykański. Inne pokrewne elementy to m.in. nowa osłona chłodnicy z chromowanymi poprzeczkami sięgającymi aż do reflektorów. W oczy rzuca się także chromowana listwa obejmująca całą górną część przodu auta. Wszystkie wersje wyposażenia Tiguana Allspace są ponadto wyposażone w osłonę podwozia w kolorze szarego granitu.

Dwie wersje przodu nadwozia. Tak jak „klasyczny” Tiguan, Allspace jest dostępny z nadwoziem, którego przednia część może być utrzymana w stylu „Onroad” albo „Offroad”. W tej drugiej wersji samochód może być wyposażony w opcjonalny pakiet „Offroad”, który obejmuje – sięgającą aż do zderzaka – osłonę elementów podwozia przydatną podczas jazdy w terenie. Tiguan Allspace z przodem w stylu „Offroad” charakteryzuje się kątem natarcia większym o 7 stopni niż model typu „Onroad”.

Nowy kształt dachu. Każdy Tiguan Allspace seryjnie jest wyposażany w reling dachowy. Nowy kształt nadano ponadto samemu dachowi – po raz pierwszy nie jest on gładki na całej powierzchni lecz ma charakterystyczne przetłoczenia, co przypomina klasyczne samochody terenowe. Przetłoczenia te sięgają od przodu po tylny kraniec dachu. Jeśli Tiguan jest wyposażony w panoramiczny przesuwany dach (o wymiarach 870 x 1.364 mm), przetłoczenia znajdują się oczywiście tylko w tylnej części metalowego dachu.

Bogatsze wyposażenie. Inną cechą wyróżniającą Tiguana Allspace jest bogatsze wyposażenie seryjne, podkreślające pozycję tego modelu między „klasycznym” Tiguanem a ekskluzywnym Touaregiem. W podstawowej wersji „Trendline” znajdują się takie dodatkowe elementy, jak wspomniany już reling dachowy (w kolorze czarnym), system multimedialny „Composition Colour” wraz z pakietem „Connectivity” (telefon i port USB), wielofunkcyjna kierownica, eleganckie osłony w kształcie trapezu jako końcówki układu wydechowego oraz podłoga bagażnika o regulowanej wysokości. Jeszcze wyższy poziom prezentują wersje wyposażenia „Comfortline” (m.in. elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, reling dachowy w kolorze srebrnym) oraz „Highline” (tak jak „Comfortline” oraz – dodatkowo – w pełni diodowe reflektory i system „Keyless Access”). Ponadto nowy SUV wchodzi do sprzedaży z systemem multimedialnym nowej generacji – w swojej najwyższej wersji o nazwie „Discover Pro” może być sterowany przy pomocy gestów, co jest nowością w tej klasie samochodów.

Nowy podstawowy silnik o mocy 150 KM. Gama silników Tiguana Allspace zaczyna się od jednostki napędowej o mocy 110 kW/150 KM i sięga do 176 kW/240 KM (w wypadku Tiguan ze standardowym rozstawem osi: od 85 kW/115 KM). Ceny auta w Niemczech w chwili rozpoczęcia sprzedaży będą zaczynać się od około 30 000 euro. We wrześniu pierwsze kraje w Europie rozpoczną sprzedaż nowego SUV-a; zamówienia będą przyjmowane od maja.

Tiguan Allspace – więcej przestrzeni podczas podróży

Przestronny SUV. Tiguan Allspace ma wewnątrz więcej miejsca niż wiele innych SUV-ów jego klasy. Zawdzięcza to dużemu rozstawowi osi określanemu w międzynarodowym żargonie jako „Long Wheelbase” (LWB), w odróżnieniu od „Normal Wheelbase” (NWB). Rozstaw osi zwiększył się z 2.681 do 2.790 mm. Długość nadwozia Tiguana Allspace wynosi 4.701 mm (wzrost o 215 mm). Różnica między przyrostem rozstawu osi i wzrostem długości całego nadwozia pokazuje, że zwiększyło się coś jeszcze – tylny zwis karoserii. Wydłużył się on o 106 mm. Dzięki temu na pojemności znacznie zyskał bagażnik. W wypadku pięciomiejscowego Tiguana Allspace pojemność ta wzrosła o 145* litrów (dane dotyczące pojemności bagażnika Tiguana Allspace o liczbie miejsc 5+2 znajdują się na kolejnej stronie). Jeżeli standardowo przesuwana w zakresie 180 mm tylna kanapa zostanie przesunięta maksymalnie do przodu, nowy SUV (załadowany do górnej krawędzi przednich foteli) będzie miał przedział bagażowy o pojemności aż 760* litrów. Dzięki temu samochodem tym można przewieźć przedmioty, których nie są w stanie przetransportować inne SUV-y. Allspace sprawdza się też w typowej sytuacji, gdy np. trzeba zawieźć na lotnisko czterech albo pięciu dorosłych pasażerów wraz z bagażem. Nawet zadania, którym zazwyczaj potrafią sprostać tylko vany, nie są dla Tiguana Allspace problemem. Wystarczy złożyć oparcie kanapy z tyłu – od strony bagażnika albo bezpośrednio przy oparciu – by uzyskać przestrzeń bagażową o długości 1.921 mm i pojemności do 1.920 litrów (wzrost o 265 l).

Dużo miejsca z tyłu. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi oraz przedłużonej tylnej części nadwozia wzrosła ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż. Większy rozstaw osi sprawił, że ilość miejsca z tyłu na wysokości kolan pasażerów wzrosła o 54 mm i jest go tam tyle, ile w dużych autach przeznaczonych do pokonywania dalekich dystansów.

Auto 5+2-miejscowe. Rodzice, którzy często przewożą własne dzieci wraz z gromadką ich przyjaciół z pewnością zrobią użytek z dostępnych w opcji dodatkowych foteli umieszczonych w trzecim rzędzie. Dzięki nim Tiguan Allspace jest samochodem o liczbie miejsc 5+2. Nawet w tej wersji w aucie jest jeszcze wystarczająco dużo miejsca na bagaż (230 litrów, mierzone do górnej krawędzi oparć foteli). Jeśli dodatkowe fotele nie są potrzebne, można je złożyć i schować w podłodze samochodu. Pojemność bagażnika wzrasta wtedy do 700 litrów (mierzone do wysokości oparć foteli w drugim rzędzie). Maksymalna pojemność bagażnika Tiguana Allspace w wersji 7-miejscowej – mierzona do oparć foteli pierwszego rzędu – wynosi 1.775 l.

Mocne silniki – sześć jednostek o mocy od 110 kW/150 KM 

TSI, TDI, DSG, 4MOTION. Tak jak „klasyczny” Tiguan, również Allspace może być wyposażony w napęd na przednie lub na cztery koła. Wersje z napędem na przednią oś, zależnie od silnika, mogą ciągnąć przyczepę o masie do 2.200 kg (ciężar hamowany przy pochyleniu zbocza 8%); w wypadku Tiguana Allspace z napędem na cztery koła wartość ta wynosi 2.500 kg. Jako wyposażenie dodatkowe Volkswagen oferuje składany hak, który odblokowuje się elektrycznie i w ciągu sekundy jest gotowy do podłączenia przyczepy. Oferta silników benzynowych (TSI) oraz diesli (TDI), z których wszystkie spełniają normę Euro 6, rozpoczyna się od jednostek napędowych mocniejszych niż te, które pełnią rolę silników podstawowych w Tiguanie ze zwykłym rozstawem osi (NWB). Jest to zgodne z ekskluzywnym charakterem Tiguana Allspace. Oferta obejmuje sześć silników TSI i TDI odznaczających się wysokim momentem obrotowym. Trzy benzynowe jednostki z turbodoładowaniem rozwijają moc 110 kW/150 KM, 132 kW/180 KM oraz 162 kW/220 KM. Z kolei trzy turbodiesle mają moc 110 kW/150 KM, 140 kW/190 KM oraz 176 kW/240 KM. Wszystkie silniki TDI są wyposażane w katalizator SCR oraz w zbiornik o pojemności 12 litrów czynnika AdBlue, aby do minimum ograniczyć emisję tlenków azotu.

Wydajne jednostki high-tech. Wszystkie silniki oferowane do Tiguana Allspace to jednostki czterocylindrowe z turbodoładowaniem i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dwa przykłady ilustrują, jak bardzo efektywne są te silniki: Tiguan Allspace z napędem na przednie koła i z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz z systemem czasowego odłączania dwóch cylindrów (ACT) zużywa przeciętnie 6,0 litrów benzyny na 100 km** (emisja CO2 – 135 g/km). Nawet wyposażony w napęd na cztery koła Tiguan Allspace 2.0 TDI 4MOTION o mocy 150 KM potrzebuje zaledwie 6,9 litrów oleju napędowego na 100 km** (emisja CO2 – 157 g/km).

4MOTION i DSG seryjne w autach z silnikami od 132 kW/180 KM. Nowego SUV-a Volkswagena ze 150-konnym silnikiem TDI można opcjonalnie wyposażyć w napęd na cztery koła 4MOTION z systemem 4MOTION Active Control z różnymi profilami jazdy do wyboru. Wszystkie inne wersje Tiguana Allspace (z silnikami od 132 kW/180 KM w wypadku TSI oraz od 140 kW/190 KM w wypadku jednostek napędowych TDI) w napęd 4x4 są wyposażane seryjnie. To samo dotyczy automatycznej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DSG).

4MOTION Active Control. Charakterystyczny dla wszystkich wersji Tiguana Allspace z napędem na cztery koła jest system 4MOTION Active Control z wyborem profilów jazdy. System ten obsługuje się wielofunkcyjnym pokrętłem umieszczonym na konsoli środkowej. Przy jego pomocy wybiera się jeden z czterech trybów jazdy. Gdy kierowca obróci pokrętło w lewą stronę, może wybrać profile „Onroad” lub „Snow”, gdy obróci pokrętło w prawo – może skorzystać z jednego z dwóch profilów przeznaczonych do jazdy w terenie: „Offroad” (automatyczne ustawienie parametrów do jazdy w terenie) lub „Offroad Individual” (z możliwością regulowania ustawień wybranych podzespołów). Dzięki systemowi 4MOTION Active Control w ciągu kilku sekund działanie najważniejszych systemów asystujących można dostosować do aktualnych warunków.

Czytaj również