Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Audi SQ7 TDI: ofensywa innowacji

Dodano: 17 marca 2016

320 kW (435 KM) i moment obrotowy 900 Nm. Nowe Audi SQ7 TDI to najmocniejszy na rynku SUV z silnikiem Diesla. Również pod względem wielu innych rozwiązań technicznych plasuje się przed porównywalnymi pojazdami konkurencji. Przekonstruowana jednostka napędowa 4.0 TDI wykorzystuje absolutną światową nowość: elektrycznie napędzana sprężarka zapewnia Audi SQ7 TDI doskonały zryw przy ruszaniu. Jednocześnie samochód ten zużywa zaledwie 7,4 litra paliwa na 100 km.

 

Doładowanie: trzy współpracujące ze sobą urządzenia

Silnik 4.0 TDI przebudowano od podstaw. Jego gwarantujące dużą dynamikę osiągi są dużo lepsze niż te, którymi może pochwalić się konkurencja, a spalanie jest niewielkie. Motor V8 czerpie swą moc z 3956 cm3 pojemności skokowej. Dwie turbosprężarki załączają się selektywnie, zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego, ponieważ przy niższym i średnim obciążeniu spaliny dopływają tylko do jednej z nich. Druga turbina włącza się dopiero przy wyższych obciążeniach. Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów, uzupełnia pracę dwóch turbosprężarek, dając dynamiczny zryw przy ruszaniu. Nowy SUV o mocy 320 kW (435 KM) i momencie obrotowym 900 Nm, dostępnym w przedziale od 1000 do 3250 obr./min., ustanawia nowe rekordy w swoim segmencie. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Wg. norm Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ), samochód spala 7,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji 194 g CO2 na km.

V8 TDI – więcej technicznych nowinek

Zawory ssące silnika 4.0 TDI znajdują się po zewnętrznej stronie jednostki, a zawory wydechowe oraz obie turbosprężarki po stronie wewnętrznej, pomiędzy ustawionymi pod kątem 90 stopni rzędami cylindrów. Konstrukcja ta zapewnia krótkie drogi dolotowe gazów, co w efekcie daje spontaniczne reakcje silnika oraz krótką drogę do układu oczyszczania spalin. Układ wtryskowy Common Rail wytwarza ciśnienie wtrysku do 2500 barów. Ciśnienie zapłonu, w szerokim zakresie swojej charakterystyki, osiąga granicę 200 barów.

Innowacyjne zarządzanie temperaturą i złożone rozwiązania dotyczące skrzyni korbowej i wału korbowego zmniejszają tarcie. Dzięki połączeniu katalizatora oksydacyjnego NOx i umieszczonego za nim katalizatora filtra cząstek stałych z powłoką SCR (SCR: selective catalytic reduction) wbudowanego w filtr cząstek stałych, a także dzięki zastosowaniu wtrysku wodnego roztworu mocznika AdBlue, co redukuje emisję tlenków azotu, silnik V8 TDI może pochwalić się wyjątkowo efektywnym oczyszczaniem spalin. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym wzmacnia głębokie brzmienie ośmiocylindrowego silnika. Kierowca SQ7 TDI sam decyduje, jak bardzo chce przyciągać uwagę brzmieniem swojego pojazdu. Ustawienia dokonuje się za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Silnik V8 biturbo ze sprężarką EAV to kluczowy element strategii wysokoprężnych jednostek napędowych, wdrażanej przez Audi na całym świecie. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, osiąganemu również przy niskich obrotach, a także dzięki niskim wartościom spalania, model ten doskonale wpasowuje się w potrzeby takich rynków jak np. rynek Stanów Zjednoczonych. Charakterystyka pracy jego silnika łączy dużą siłę ciągu ze sportową zwinnością – daje to świetne wyniki przy ruszaniu ze startu zatrzymanego oraz zapewnia spontaniczne reakcje. 

Wysoka efektywność: ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic

Motor 4.0 TDI montowany w Audi SQ7 TDI współpracuje z silnymi partnerami. Najlepszym tego dowodem jest zachowanie się pojazdu na drodze: zarówno podczas komfortowej jazdy po autostradzie, jak i podczas dynamicznego pokonywania zakrętów na górskich przełęczach. Przekonstruowana, ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic budzi podziw swoją ogromną wydajnością. Skrzynia przełącza biegi bardzo szybko i efektywnie, a przy wyższych prędkościach pozwala na „żeglowanie” na wolnym biegu. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest precyzyjnie współpracujący z systemami kontroli zawieszenia, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy o lekkiej, kompaktowej konstrukcji.

Zasada lekkiej konstrukcji obowiązywała również przy konstruowaniu podwozia. Wahacze w przeważającej części wykonano z aluminium. Elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, to elementy wyposażenia standardowego – na życzenie dostępne także w wersji sportowej. Krótko po wejściu modelu na rynek, dostępny będzie także opcjonalny układ hamulcowy z bardzo lekkimi tarczami ceramicznymi wzmacnianymi włóknem węglowym. Standardowo, nowy SUV Audi oferowany jest z 20-calowymi felgami i oponami w rozmiarze 285/45. Paleta felg opcjonalnych z programu quattro GmbH sięga jednak aż 22 cali.

Skomunikowany system kontroli zawieszenia

Na życzenie Audi wyposaża SQ7 TDI w pakiet „Dynamiczna jazda”, w którego skład wchodzą trzy rozwiązania techniczne: sportowy mechanizm różnicowy, aktywna elektromechaniczna stabilizacja przechyłu pojazdu oraz napęd na cztery koła. W Audi SQ7 TDI zamontowano również ściśle zintegrowany z pojazdem układ kontroli zawieszenia (EFP). Jego zadaniem jest sterowanie pracą regulowanych amortyzatorów, sprężyn, sportowego mechanizmu różnicowego oraz dystrybucją sił kontrolujących przechył pojazdu w zakrętach. Dzięki powiązaniu wszystkich ważnych funkcji podwozia w jednym centralnym sterowniku, inżynierowie osiągnęli optymalny stopień komunikacji między nimi i wzajemnego dostosowania się poszczególnych funkcji. W ten sposób, niezależnie od sytuacji na drodze, samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

Sportowa lub komfortowa: stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach

Nowym na rynku rozwiązaniem wśród samochodów tego typu jest elektromechaniczna, aktywna stabilizacja wychylania się pojazdu w zakrętach. Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną rozdziela tu dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni, dwie połowy są od siebie oddzielone, co wpływa na znaczny wzrost komfortu jazdy. Przy jeździe sportowej rury stabilizatora są połączone. Znacznie redukuje to ruchy przechyłowe, tzn. wychylanie się pojazdu na boki. Wspólnie z przekładnią, silniki elektryczne wytwarzają maksymalny moment 1200 Nm. Efektem tego jest sztywna, sportowa zwrotność pojazdu. Auto mniej „toczy się” w zakrętach, a tendencja do podsterowności zmniejsza się. 

Takie rozwiązanie umożliwia osiągnięcie lepszego przyspieszenia poprzecznego, co pozwala na szybsze pokonanie zakrętu. Przedni i tylny stabilizator można regulować niezależnie od siebie. Aktywny rozkład momentu stabilizatorów między osią przednią, a tylną pozytywnie wpływa na zachowanie się samochodu podczas jazdy. Precyzja ruchów kierownicy i zwinność pojazdu znacznie się zwiększają.

W porównaniu do konwencjonalnych stabilizatorów uruchamianych hydraulicznie, system Audi oparty na napięciu 48 V posiada o wiele więcej zalet. Daje więcej mocy, pracuje szybciej, jest bardziej efektywny, a poza tym uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Ponieważ system elektromechanicznej stabilizacji wychylania się pojazdu nie wymaga użycia oleju, nie trzeba go konserwować i jest przyjazny środowisku.

Czytaj również