Dzisiaj jest 26 Czerwca 2022, Niedziela, imieniny obchodzą:

GR Supra z manualną skrzynią biegów

Dodano: 08 maja 2022

GR Supra to pierwszy globalny model opracowany przez TOYOTA GAZOO Racing (GR). Samochód zadebiutował w 2019 roku jako doskonały przykład realizacji idei stojącej za linią sportowych samochodów GR. To także realizacja marzenia prezydenta Toyoty, Akio Toyody, który ma szczególny sentyment do modelu Supra i pragnął dostarczyć klientom Toyoty samochód, który daje czystą radość z jazdy.

 

Wprowadzenie na rynek drugiego modelu z tej linii – hot hatcha GR Yaris oraz zbliżająca się rynkowa premiera coupe GR86 pozwoliły na dobre zdefiniować właściwości, które charakteryzują markę GR – to samochody, które powstały z pasji do motoryzacji i które czerpią bezpośrednio z wiedzy i doświadczenia zdobytego w podczas startów TOYOTA GAZOO Racing w międzynarodowych rajdach i wyścigach.

Od swojej premiery GR Supra oferowana jest z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM (250 kW), współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Rok później do oferty został dodany nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM (190 kW), również z automatyczną skrzynią biegów w standardzie. Właściwości jezdne GR Supry i jej osiągi zostały wysoko ocenione na całym świecie zarówno przez media, jak i fanów, jednak wciąż powracało pytanie, czy będzie dostępna manualna skrzynia biegów.

Toyota wysłuchała głosów fanów i klientów zainteresowanych samochodami sportowymi, i może potwierdzić, że nowa GR Supra z sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT) zostanie wkrótce wprowadzona do Europy. Wersja ta została zaprojektowana tak, aby zachwycać kierowców, którzy kochają poczucie kontroli i radość z jazdy, jakie zapewnia precyzyjna, sportowa manualna skrzynia biegów. Dodanie tej opcji do gamy GR Supry oznacza, że Toyota będzie oferować wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).

Zgodnie z charakterem GR Supry jako rasowego, wykonanego na najwyższym poziomie auta sportowego, wprowadzenie manualnej skrzyni biegów nie polegało po prostu na zastosowaniu gotowego rozwiązania. Nowa skrzynia biegów wraz z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce 3-litrowego silnika GR Supry. Jednocześnie układ hamulcowy i zawieszenie GR Supry zostały tak dostrojone, by uzyskiwać jeszcze lepsze osiągi, a efekty tych prac zostaną wprowadzone do wszystkich wersji napędowych GR Supry.

Nowa 6-biegowa manualna skrzynia biegów iMT

Manualna skrzynia biegów zamontowana w GR Suprze została specjalnie zaprojektowana i dostrojona, aby płynnie współpracować z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem GR Supry. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę.

Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. Dzięki większej powierzchni tarcia i mocniejszej sprężynie, nowe sprzęgło pracuje adekwatnie do potrzeb wysokoobrotowego silnika GR Supry.

Inteligentna praca manualnej skrzyni biegów iMT

Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć dynamikę podczas startu i zapewnić większą radość z jazdy, przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46. To sprawia, że GR Supra z manualną skrzynią rusza i rozpędza się z niskich prędkości jak przystało na rasowy samochód sportowy.

Tuning zawieszenia i układu kierowniczego

Wszystkie wersje GR Supry otrzymują teraz jeszcze bardziej sportowe zawieszenie, tak zmodyfikowane, aby dawać jeszcze lepszą przyczepność w aucie z manualną skrzynią biegów. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.

Zmodyfikowana konsola centralna i dźwignia zmiany biegów

Wprowadzenie do GR Supry manualnej skrzyni biegów wymagało dostosowania konsoli centralnej, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ergonomiczne manewrowanie dźwignią zmiany biegów. Nie wystarczyło tylko zmienić jedną dźwignię na inną. Inżynierowie Toyoty poświęcili szczególną uwagę temu, by optymalnie umieścić gałkę lewarka i zapewnić precyzyjną, szybką zmianę biegów.

Obecna konstrukcja konsoli środkowej nie zapewnia wystarczającego odstępu między dźwignią zmiany biegów nowej skrzyni manualnej a panelem sterowania klimatyzacją. Aby uzyskać idealną ergonomię, przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji.

Wyczucie dźwigni zmiany biegów w dłoni i charakter jej pracy wpływają na odczucia kierowcy podczas jazdy, dlatego waga i kształt gałki lewarka także zostały poddane skrupulatnej weryfikacji, podobnie jak jakość jego pracy podczas zmiany biegów. Toyota zadbała także o to, by odczucia przy wrzucaniu biegu wstecznego były spójne z pracą dźwigni podczas wybierania pozostałych biegów, i zastosowała cięższą gałkę (200 g), aby uzyskać przyjemniejszy efekt bezwładności podczas użytkowania.

Czytaj również