Dzisiaj jest 19 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Polestar 1 – nowe auto elektryczne

Dodano: 05 listopada 2017

Jest dwudrzwiowym coupe o bardzo ładnych proporcjach nadwozia. Jego układ napędowy generuje 600 KM i 1000 Nm. Ma silnik spalinowy i elektryczny. Na tym drugim może pokonać do 150 km. Co ciekawe ten samochód w niezmienionej formie trafi do produkcji. Tak otwiera się nowy rozdział w historii marki Polestar, która ma od teraz stać się odrębnym producentem aut elektrycznych o zapierających dech osiągach.

 

Jak oznajmić światu zmianę strategii marki i profilu jej działalności? Zapewne można sięgnąć po różne materiały graficzne, albo po interesujący pokaz slajdów. Szwedzi postanowili zakomunikować zmianę tak, przykuć uwagę wszystkich. Podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju oczom całego świata ukazał się bardzo odważny projekt. To nie jest prototyp, lecz samochód produkcyjny. Będzie go można zamówić, a następnie korzystać z niego w ramach kompleksowego abonamentu. Właśnie dziś zadebiutował Polestar 1.

Jego produkcja ruszy w połowie 2019 roku. Ta hybryda o wyczynowych osiągach potrafi pokonać do 150 km wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Silniki te mogą też wspierać zwykły silnik spalinowy osiągając razem moc 600 KM i generując moment obrotowy na poziomie 1000 Nm. Za bazę posłużyła czterocylindrowa jednostka Drive-E o ogromnym potencjale rozwoju.

Marka Polestar będzie rozwijała technologie napędów elektrycznych, które będą wykorzystywane przez Volvo Cars. Ta wymiana technologii działa także i w drugą stronę. Ta synergia niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, efekt skali, przyspiesza proces projektowania i wdrażania modeli do produkcji.

Gamę modeli Polestar otwiera model Polestar 1. To dwudrzwiowe, dynamiczne coupe ma układ siedzeń 2+2. Samochód ma napęd hybrydowy o łącznej mocy 600 KM. Rocznie będzie powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy tego elitarnego auta.

Ten samochód będzie dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi Consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.

Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona zmieniona mniej więcej w połowie przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.

W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy. Konstrukcja auta umożliwia używanie go wyłącznie jako samochodu elektrycznego, z czego skorzysta znaczna część klientów.

Dla tych, którzy oczekują od samochodu większego zasięgu lub bardzo dobrych osiągów, przewidziano tryb performance. W tym trybie silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 600 KM, a moment obrotowy – 1000 Nm. Należy pamiętać, że te wartości nie są prostym efektem dodawania. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.

W budowie zawieszenia inżynierowie Polestar wykorzystali wszystkie zebrane dotąd doświadczenia z budowy aut sportowych i drogowych. W nowym modelu znajdziemy zawieszenie Öhlins Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi). To pierwszy na świecie model, w którym będzie ono zastosowane. Konstruktorzy zapewniają, że już pierwszy pokonany tym samochodem zakręt będzie okazją do zaprezentowania jego możliwości.

Każdy amortyzator pojazdu wyposażony jest w elektroniczny zawór, który reaguje na rodzaj nawierzchni, czy styl jazdy kierowcy. Czas jego reakcji wynosi jedynie 2 ms. W ułamku sekundy zmieniona zostaje charakterystyka pracy zawieszenia w zależności od bieżących potrzeb. Kierowca może też dokonywać własnych ustawień, w zależności od preferencji.

Układ hamulcowy dostarczyła firma Akebono. Sześciotłoczkowe zaciski osadzono na ogromnych tarczach hamulcowych o średnicy 400 mm. Jeśli dodamy do tego rozkład mas (przód/tył) wynoszący 48:52 okaże się, że nowy Polestar 1 powstał z myślą o bardzo wymagających odbiorcach.

Zastosowanie dwóch odrębnych silników elektrycznych połączonych przekładnią planetarną, które napędzają każde z tylnych kół sprawia, że w zakrętach korygowanie prędkości obrotowej tylnych kół może obywać się nie za pomocą układu hamulcowego, lecz właśnie za pośrednictwem tych silników.

Polestar 1 jest także pierwszym samochodem w grupie, którego nadwozie w większości wykonane jest z włókna węglowego. Materiał ten, który jest typowy dla supersportowych samochodów pozwala na redukcję wagi o 230kg. Drugą bardzo ważną cechą jest zwiększenie sztywności nadwozia o 45% w stosunku do tradycyjnych materiałów z 22 Nmm-2 do 32 Nmm-2 . Po trzecie, dzięki zastosowaniu włókna węglowego maksymalnie obniżono środek ciężkości co przekłada się na niespotykany do tej pory sposób prowadzenia i zachowania auta na drodze.

Czytaj również