Nowy Mercedes-Benz EQC
Dodano: 08 września 2018
Dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności. W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC.
Jako pierwszy model Mercedes-Benz pod marką produktowo-technologiczną EQ, Mercedes-Benz EQC otrzymał liczne pionierskie detale stylistyczne i charakterystyczne akcenty kolorystyczne. Zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie ucieleśnia idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. Wynika to z połączenia nieznanej dotąd urody, świadomego starcia elementów cyfrowych z analogowymi, a także płynnego zespolenia intuicyjnego i fizycznego designu.
Muskularne proporcje sprawiają, że EQC jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien, z nawiązującym do aut coupé spłaszczeniem z tyłu, pozycjonują go pomiędzy SUV-ami a SUV-ami typu coupé.
Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennymi o typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.
Również wysokiej jakości wnętrze EQC wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Przykład: karbowana krawędź panelu wskaźników, przypominająca żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla Mercedes-Benz forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnych z poprzeczkami w kolorze różowego złota.
Zespół napędowy: wysoka dynamika plus efektywność
Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktowi techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Inżynierowie Mercedes-Benz szczególnie zaangażowali się w zwiększenie komfortu akustycznego – agregaty zostały odizolowane za pomocą gumowych poduszek w dwóch miejscach (połączenie silnika z ramą pomocniczą oraz połączenie ramy z nadwoziem). Rezultat: w kabinie EQC jest wyjątkowo cicho.
Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.
System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
Czytaj również
- EM90 poszerza portfolio Volvo
- Opel Corsa z napędem hybrydowym
- SpaceTourer – nowy minivan Citroena
- Fiat pokazał nowego pick-upa Titano
- Honda prezentuje model e:Ny1 EV 2023
- Nowe MINI Countryman
- Citroen C5 X w nowej, limitowanej edycji
- Nowy Opel Corsa wjeżdża do Polski
- Alfa Romeo 33 Stradale
- Fiat prezentuje model 600e
- Toyota Prius – nowa hybryda plug-in
- Nowe BMW serii 5 Limuzyna
- Citroen zaprezentował model C4 X
- Lancia Pu+Ra HPE
- Nowy Wrangler 2024