Dzisiaj jest 29 Marca 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Nowe Audi A5 i S5 Coupé

Dodano: 28 listopada 2016

W roku 2007, modelem A5, Audi zrewolucjonizowało swoją klasę średnią. Koncern z Ingolstadt stworzył wówczas stylistyczne dzieło sztuki, które zyskało fanów na całym świecie. Po dziewięciu latach nadszedł czas na pokazanie kolejnej generacji tego samochodu. Można ją określić dwoma terminami: wyostrzony wygląd i zaawansowana technika we wszystkich obszarach. Nowa generacja Audi A5 Coupé jest atletyczna, sportowa i elegancka. Stylistyka idzie tu w parze z dopracowaną aerodynamiką. Pod „skórą” nowego A5 znajdziemy zupełnie przeprojektowane podwozie, mocne jednostki napędowe oraz innowacyjne rozwiązania z obszaru systemów infotainment i systemów wsparcia kierowcy.

 

Jak stylistyczne dzieło sztuki można uczynić jeszcze piękniejszym? Pytanie to przez lata nurtowało stylistów Audi. Wynik ich prac całkowicie spełnia oczekiwania: nowe Audi A5 Coupé wygląda nowocześnie, świeżo i drapieżnie. Równocześnie jest wierne genom czterech pierścieni i w swej nowej wersji kontynuuje sportowo-elegancki charakter marki z Ingolstadt. Najlepszym tego przykładem jest obecna już w poprzednim modelu wyrazista, obecnie trójwymiarowa, linia ramion w formie fali. Precyzyjnie biegnąc nad wnękami wszystkich czterech kół, podkreśla w tych miejscach wytłoczenia błotników, jasno dając do zrozumienia, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro. 

Doskonale wyważone proporcje z długą maską silnika, zwiększonym rozstawem osi i krótkimi zwisami, podkreślają sportowego ducha nowego A5 Coupé. Plastycznie uformowana, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, jest wyraźnie bardziej płaska i szersza niż u poprzednika. Diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z przodu, również w nocy podkreślają zaawansowaną technikę Audi. 

Jednostki napędowe

Na początek, nowe Audi A5 Coupé będzie wyposażane w jeden z sześciu silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TFSI i trzy jednostki TDI. Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 110 kW (150 KM) do 200 kW (286 KM). W porównaniu do modelu poprzedniego, moc zwiększyła się nawet o 17 procent, a spalanie spadło nawet o 22 procent. Wszystkie jednostki, a zwłaszcza dwa sześciocylindrowe silniki 3.0 TDI, łączą wysoką wydajność ze sportowym generowaniem mocy i wysoką kulturą pracy.

Dzięki nowej jednostce napędowej 3.0 TFSI, Audi S5 Coupé jest teraz klasą samą w sobie. Turbodoładowany silnik V6 może pochwalić się sportowymi osiągami, ale też wysoką efektywnością. Z pojemności skokowej 2995 cm3, sześciocylindrowy motor „wyciska” moc 260 kW (354 KM), o 15 kW (15 KM) większą niż wcześniejsza wersja modelu. 

Układ przeniesienia napędu

Do każdego silnika nowego Audi A5 Coupé dopasowano odpowiedni układ przeniesienia mocy. Manualna skrzynia biegów i siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic, występują w połączeniu z silnikami czterocylindrowymi oraz z jednostką 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM) zarówno z napędem na przednią oś, jak i z napędem na wszystkie koła. Ośmiobiegowa automatyczna przekładnia tiptronic zarezerwowana jest dla topowej wersji silnika wysokoprężnego o mocy 210 kW (286 KM) oraz dla silnika modelu S5. Obu tym jednostkom towarzyszy standardowo stały napęd na cztery koła quattro. Na życzenie, Audi dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, zapewniający jeszcze większą dynamikę i precyzję prowadzenia.

Po raz pierwszy można wybrać nowy, stały napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Montowany jest w połączeniu z czterocylindrową jednostką TFSI i z silnikami TDI z manualną skrzynią biegów. Zorientowany na wydajność napęd, nie daje żadnej odczuwalnej różnicy w trakcji i w dynamice jazdy.

Podwozie

Nowe podwozie Audi A5 Coupé jest niewątpliwie jedną z jego najmocniejszych stron. Gwarantuje optymalny komfort kierowcy oraz świetne prowadzenie. Dzięki niemu, A5 równie dobrze radzi sobie na wąskich, krętych drogach górskich, co na autostradzie. Opcjonalnie, Audi oferuje podwozie z układem kontroli zawieszenia zintegrowanym z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może określić podstawową charakterystykę pracy systemu, wybierając jeden z kilku stopni jego pracy.

Nowym rozwiązaniem jest również elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego efektywne działanie zależy od prędkości w danej chwili i zapewnia precyzyjną odpowiedź zwrotną. Opcjonalnie, na pokładzie Audi A5 znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu koła kierownicy.

Karoseria

W porównaniu do poprzednika, nowe Audi A5 Coupé wyraźnie zyskało na wydajności. Duży w tym udział ma zmniejszony ciężar własny i zaawansowana aerodynamika. Inżynierowie zredukowali wagę auta aż o 60 kg. Dzięki inteligentnemu połączeniu użytych materiałów i zastosowanej tu koncepcji lekkiej konstrukcji, karoseria należy do najlżejszych wśród konkurentów w tej klasie. Współczynnik oporu powietrza cw 0,25, pozwala Audi A5 Coupé plasować się na czele całego segmentu pod względem aerodynamiki. 

Wnętrze

Zwiększone wymiary i wydłużony rozstaw osi przekładają się na wielkość wnętrza pojazdu. Zarówno kierowca, jak i pasażer na przednim siedzeniu, mają do dyspozycji dużo miejsca. Pozioma architektura tablicy rozdzielczej i długie, poziome pasmo nawiewów, dają poczucie dużej przestrzeni. Nienaganna jakość wykończenia wnętrza, to znak rozpoznawczy Audi. Wysokiej jakości materiały w najróżniejszych kolorach, zapewniają wyjątkową atmosferę i podkreślają, że ten model klasy średniej należy do segmentu premium. Na życzenie, wnętrze rozświetlić może system oświetlenia Ambiente, w którym natężenie i barwa światła regulowane są w trzydziestu różnych odcieniach. Również jeżeli rozpatrujemy aeroakustykę, nowe Audi A5 Coupé ustanawia nowe standardy w tym segmencie aut. Komfort akustyczny jest w nim prawie taki, jak w modelach klasy wyższej.

Bagażnik ma pojemność 465 litrów, czyli o dziesięć litrów więcej niż u poprzednika. Tylne siedzenie może być dzielone w stosunku 40:20:40, a dzięki dźwigni w bagażniku, można je łatwo składać i rozkładać. Na życzenie, dla dwudrzwiowego Coupé, Audi dostarczyć może układ sterowania gestami, umożliwiający otwieranie pokrywy bagażnika ruchem stopy. Opcjonalny hak holowniczy wysuwa się elektrycznie po naciśnięciu przycisku. 

Czytaj również