Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Nowa Klasa A Limuzyna

Dodano: 28 lipca 2018

Rodzina kompaktowych Mercedesów nie przestaje się powiększać: pod koniec 2018 roku do sprzedaży trafi Klasa A Limuzyna. Czterodrzwiowy sedan ma rozstaw osi o długości 2729 mm i dynamiczne, a zarazem zwarte proporcje z krótkimi zwisami. Nowa Klasa A Limuzyna będzie produkowana w Aguascalientes w Meksyku i Rastatt w Niemczech.

 

Samochód zaprojektowano w niemieckim Sindelfingen. Model publicznie zadebiutuje po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu (4-14 października). Mercedes-Benz zaprezentował już Klasę A L Sedan – w kwietniu br., podczas salonu Auto China w Pekinie. Została ona jednak opracowana jako wersja z przedłużanym rozstawem osi wyłącznie na rynek chiński i tylko tam jest produkowana.

Klasa A Limuzyna wyróżnia się wysoką funkcjonalnością, w tym ponadprzeciętną przestrzenią na wysokości ramion i łokci oraz nad głowami, a także wygodnym dostępem do drugiego rzędu siedzeń. Pod względem ilości miejsca nad głowami z tyłu (944 mm) model plasuje się na szczycie swojego segmentu. Bagażnik ma pojemność 420 litrów i został zaprojektowany pod kątem praktycznego wykorzystania przestrzeni. Otwór załadunkowy jest bardzo duży – mierzy 950 mm szerokości, a przekątna pomiędzy zamkiem a dolną krawędzią tylnej szyby wynosi 462 mm. Pozwala to na komfortowe pakowanie i rozpakowywanie większych bagaży.

Nowa Klasa A Limuzyna wykorzystuje sprzyjające warunki, jakie zapewnia jej wydłużona tylna bryła i deklasuje nawet wzorową pod względem aerodynamiki Klasę A z nadwoziem hatchback (Cd od 0,25). Z wynikiem Cd = 0,22 nowy model stoi na równi ze światowym rekordzistą w tym względzie, modelem CLA Coupé. Za sprawą powierzchni czołowej o wartości 2,19 m², czyli mniejszej niż w CLA, nowa Klasa A Limuzyna charakteryzuje się najmniejszym oporem aerodynamicznym spośród wszystkich seryjnych aut świata.

Dobre własności aerodynamiczne są kluczowe, jeśli chodzi o ograniczenie zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych. Szereg detali zoptymalizowano dzięki wykorzystaniu pętli obliczeniowych, symulacji CAE (komputerowe wspomaganie prac inżynierskich) oraz pomiarów w tunelu aerodynamicznym w Sindelfingen. Zakres działań objął również rozległą koncepcję uszczelnień (w tym uszczelki wokół reflektorów), a także niemal całkowitą zabudowę podwozia, włącznie z osłonami komory silnikowej, podłogi, elementów tylnej osi, dyfuzora oraz innych elementów. Przednie i tylne spojlery zoptymalizowano specjalnie z myślą o pokierowaniu strumienia powietrza wokół kół – w sposób tak efektywny, jak to tylko możliwe. Także obręcze i opony przeszły aerodynamiczny „tuning”. Zależnie od rynku dostępna jest dwuczęściowa zasłona za głównym wlotem powietrza. Minimalizuje ona zawirowania powietrza w komorze silnikowej.

Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz, a przy tym zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej umiejscowiono (opcjonalny) panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.

Pod główną częścią kokpitu znajduje się dolna sekcja wizualnie podkreślona zastosowaniem nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniku). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni.

Produkcja nowej Klasy A Limuzyna jeszcze w tym roku rozpocznie się w meksykańskiej miejscowości Aguascalientes. Zakłady COMPAS (Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes – Wspólny Zakład Produkcyjny Aguascalientes) w środkowym Meksyku powiększy sieć produkcyjną kompaktowych samochodów Mercedes-Benz Cars do pięciu lokalizacji na trzech kontynentach. COMPAS to projekt stworzony we współpracy z aliansem Renault-Nissan. Daimler i Nissan mają w nim po 50% udziałów.

Produkcja nowej Klasy A Limuzyna w fabryce Mercedes-Benz w niemieckim Rastatt rozpocznie się w 2019 roku. Rastatt to wiodąca fabryka aut kompaktowych w globalnej sieci produkcyjnej Mercedesa. Zakład jest odpowiedzialny za globalną kontrolę produkcji, a także za zarządzanie jakością i dostawami. Wspiera też harmonijne uruchamianie produkcji w innych zakładach, na przykład dzięki szkoleniom pracowników. Najnowsza Klasa A zjeżdża z linii fabryki w Rastatt od kwietnia br.

Czytaj również