Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Najwyższa wydajność: Audi SQ8 TDI

Dodano: 13 lipca 2019

Audi prezentuje sportową wersję topowego modelu rodziny Q – SQ8 TDI (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 7,8; łączna emisja CO2 w g/km: 205 – 204). Ośmiocylindrowa, wysokoprężna jednostka napędowa biturbo, zapewnia temu dużemu SUV’owi coupé doskonałe osiągi oraz wysoką wydajność. Rozwiązania techniczne zawieszenia, układ aktywnej stabilizacji przechyłu, układ czterech kół skrętnych oraz sportowy mechanizm różnicowy gwarantują doskonałe prowadzenie auta. Audi SQ8 TDI w europejskich salonach sprzedaży czterech pierścieni pojawi się późnym latem.

 

Moc i wydajność: 4.0 TDI z elektrycznie napędzaną sprężarką

V8 biturbo w Audi SQ8 TDI to najmocniejszy silnik Diesla na europejskim rynku. Jest bardzo mocny, a przy tym ekonomiczny i posiada cały pakiet nowoczesnych rozwiązań. Jednostka generuje moc 320 kW (435 KM) i moment obrotowy 900 Nm dostępny w zakresie od 1250 do 3250 obr./min. Wyposażony w niego duży SUV coupé przyspiesza niczym samochód sportowy. Audi SQ8 TDI osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Typowa dla modeli S pokrywa silnika podkreśla siłę V8. Czerwone aplikacje zdobią po bokach wyraziste kontury cylindrów i wizualizują przepływ powietrza. 

W głowicy silnika 4.0 TDI strona ssąca znajduje się po stronie zewnętrznej, a gorąca strona wydechowa z obiema turbosprężarkami w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Efektem takiej konstrukcji są krótkie drogi dolotowe, co zapewnia spontaniczne reakcje. Turbosprężarki załączają się zgodnie z koncepcją ładowania stopniowego. Przy niskich obrotach silnika działa tylko jedna sprężarka, powyżej 2200 obrotów na minutę uaktywnia się także druga. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym, którego działanie kierowca może dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, wzmacnia głębokie brzmienie ośmiocylindrowego silnika.

Elektrycznie napędzana sprężarka (EAV) wspiera pracę turbosprężarek podczas ruszania i przyspieszania na niskich obrotach. Sprężarka EAV znajduje się w bypassie za chłodnicą międzystopniową i załącza się wtedy, gdy zamknie się jego zawór. Jeśli żądanie mocy jest wysokie, a spaliny mają zbyt niską energię, to zasysane powietrze dostaje się do EAV i jest tam po raz drugi sprężane. EAV zapewnia homogeniczne wytwarzanie siły i ogromną moc podczas wyprzedzania. 

EAV jest zaopatrywana w prąd przez 48-woltową główną sieć pokładową Audi SQ8 TDI, która jest też podstawą działania systemu mild-hybrid (MHEV). Magazynem energii jest kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Połączony z wałem korbowym alternator - rozrusznik (RSG) rekuperuje podczas hamowania nawet 8 kW energii i może zmagazynować ją w akumulatorze. Gdy kierowca przy prędkości między 55 a 160 km/h zdejmie nogę z gazu, Audi SQ8 TDI, w zależności od sytuacji, może albo rekuperować, albo toczyć się na jałowym biegu, albo żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund. Po naciśnięciu pedału gazu RSG ponownie załącza silnik – szybciej i delikatniej niż tradycyjny rozrusznik. Funkcja start-stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. W ten sposób system dba o wysoką efektywność SQ8 TDI. Technika MHEV w realnych warunkach drogowych obniża spalanie nawet o 0,5 litra na 100 km.

Ogromna dynamika jazdy: sportowy mechanizm różnicowy, układ czterech kół skrętnych i układ aktywnej stabilizacji przechyłu

Napęd w nowym Audi SQ8 TDI przenoszony jest na koła za pośrednictwem ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Jej dwumasowe koło zamachowe posiada dostosowujący się do liczby obrotów tłumik drgań, który przy bardzo niskiej liczbie obrotów kompensuje niepożądane drgania silnika Diesla V8. Rozwiązania szczegółowe, takie jak sprzęgło w centralnej przekładni i elektryczna pompa olejowa, umożliwiają automatycznej skrzyni biegów ścisłą współpracę z MHEV. Stały napęd na cztery koła quattro dystrybuuje siłę napędową na oś przednią i tylną, odpowiednio w stosunku 40:60. Sportowy mechanizm różnicowy dostarczany w ramach pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, uzupełnia pracę napędu quattro, aktywnie rozdzielając momenty napędowe między kołami tylnej osi. Podczas przyspieszania lub skręcania w zakręcie, są one kierowane w większej części do koła toczącego się po zewnętrznej stronie łuku. Audi SQ8 TDI jest dosłownie wciskane w zakręt, co eliminuje najmniejsze nawet oznaki podsterowności. W przypadku nadsterowności, sportowy mechanizm różnicowy stabilizuje dużego SUV-a coupé kierując moment do koła toczącego się po wewnętrznej stronie łuku.

Standardowo, SQ8 TDI wyposażone jest w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select z siedmioma trybami pracy oraz adaptacyjne, pneumatyczne zawieszenie sportowe adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem tłumienia. Zawieszenie pneumatyczne pozwala na zmianę wysokości zawieszenia karoserii maksymalnie nawet o 90 mm. Na życzenie, Audi uzupełnia standardowy progresywny układ kierowniczy u układ czterech kół skrętnych. Układ ten dostępny jest również w pakiecie zaawansowanego zawieszenia – advanced suspension i jako pojedynczy element dostępny opcjonalnie. Układ czterech kół skrętnych powoduje, że przy niskich prędkościach, np. podczas manewrowania i parkowania, koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich. Przy prędkości ok. 5 km/h skręt osiąga swój maksymalny kąt 5 stopni i w ten sposób zwiększa zwrotność pojazdu. Odwrotnie napęd zachowuje się powyżej prędkości 60 m/h: wtedy tylne koła skręcają w tym samym kierunku co koła przednie. Poprawia to reakcję na ruch kierownicą i zwiększa stabilność w zakrętach pokonywanych z dużą prędkością.

Trzeci bardzo nowoczesny element pakietu zaawansowanego zawieszenia - advanced suspension, to elektromechaniczna, aktywna stabilizacja przechyłu. Zasada działania: Kompaktowy silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora. Podczas jazdy po nierównej nawierzchni są one oddzielone od siebie, co poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej, rury są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest wydatnie redukowana. 

Przednie i tylne stabilizatory można regulować niezależnie od siebie, przy pomocy osobnych sterowników. Zwiększa to precyzję działania układu kierowniczego, zwrotność i stabilność Audi SQ8 TDI. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu EAWS czerpie energię z pokładowej sieci 48 V i służy też jako system rekuperacji. Za pośrednictwem silników elektrycznych może generować energię, a następnie przesyłać ją do magazynowania w akumulatorze.

Audi SQ8 TDI wyjeżdża z fabryki na 21-calowych kołach z oponami w rozmiarze 285/45. Na życzenie, Audi dostarcza ekskluzywne felgi 22-calowe z oponami 285/40. Program kół uzupełniają różne opcje stylistyczne oferowane przez Audi Sport. Inne proponowane elementy opcjonalne to czerwone zaciski hamulców i tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym, które są lżejsze i bardziej odporne na ścieranie od tarcz stalowych.

Detale typowe dla modelu S: stylistyka i wnętrze

Mocne kontury z atletycznie napiętymi powierzchniami i linia typowa dla coupé, wizualizują sportowy charakter mającego 5,01 m długości Audi SQ8 TDI. Dominującymi elementami są zwłaszcza ośmiokątna osłona Singleframe, wyraziste blistery nad wnękami kół typowe dla pojazdów z napędem na cztery koła quattro i wyrazista osłona podwozia. Standardowo model wyposażony jest w reflektory diodowe, a na życzenie dostępne są reflektory diodowe HD Matrix. Tutaj, zarówno trójwymiarowa sygnatura świateł do jazdy w dzień, jak i świateł tylnych, ma postać cyfrowej grafiki. Poziome linie – m.in. pasmo świateł z tyłu – podkreślają szerokość SUV-a coupé, który w wersji S wieloma detalami stylistycznymi podkreśla swój wyjątkowy status. 

Podwójne użebrowanie strukturyzuje powierzchnię osłony chłodnicy Singleframe. Okala je duża, matowo - srebrna rama. Stylistyczna klamra przebiegająca pod osłoną, mocno wyprofilowane wloty powietrza, osłona podwozia i nakładki na progi, mają taki sam kolor. Dopasowane obudowy lusterek bocznych utrzymane są w kolorze aluminium. Charakterystyczne elementy zewnętrznej stylistyki są zaakcentowane kolorystycznie również z tyłu pojazdu. Dyfuzor w czarnym matowym kolorze Titan łączy się ze srebrną osłoną podwozia, którą po bokach wieńczą po dwie okrągłe końcówki rur układu wydechowego. W połączeniu z wyrazistą, rozciągającą się powyżej listwą i sportową kratownicą o strukturze plastra miodu, Audi SQ8 TDI demonstruje swój mocny charakter. Na życzenie, Audi dostarcza pakiet stylistyczny Czerń, akcentujący zderzaki, osłonę chłodnicy Singleframe i boczne okna. 

Trzymetrowy rozstaw osi gwarantuje dużą przestrzeń wewnątrz Audi SQ8 TDI. Wnętrze jest stylistycznie klarowne – także tu dominują linie poziome. Sportowe fotele są elementem wyposażenia standardowego, na życzenie dostępne są fotele sportowe S plus ze zintegrowanymi zagłówkami i z wysokimi bokami, w opcji także z funkcją klimatyzacji i masażu. Trzymiejscową kanapę z tyłu można na życzenie przesuwać do przodu i do tyłu. Ze złożonymi oparciami, bagażnik pod elektrycznie sterowaną pokrywą ma pojemność do 1755 l, a jego pojemność bazowa wynosi 605 l. 

Kolorystyka wnętrza - jak w każdym modelu S – to czerń. Fotele zdobią tłoczone emblematy S i – w zależności od koloru obicia – kontrastowe szwy w kolorze szarej skały albo antracytu. Na życzenie fotele, środkowy podłokietnik i podłokietniki w drzwiach, mogą mieć obicia w sportowym kolorze szarym Rotor albo czerwonym Ara. Dostępne materiały obejmują kombinację skóry i tkaniny Alcantara oraz opcjonalnie szlachetną skórę Valcona, w przypadku siedzeń sportowych S plus ze stebnowaniem w kształcie rombów. Alternatywę dla dekoracyjnych paneli z matowego szczotkowanego aluminium, stanowią elementy z karbonu albo z drewna dębowego. Podświetlane listwy progowe z aluminiowymi nakładkami – z przodu z emblematem S – są podobnie jak pedały i podpórka pod stopę ze stali szlachetnej, również elementem wyposażenia standardowego. Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego/Ambiente zapewnia ukierunkowane efekty świetlne, m.in. na tablicę rozdzielczą i na tunel środkowy, nadając wnętrzu wyjątkowego wrażenia przestrzeni. 

Czytaj również