Dzisiaj jest 23 Kwietnia 2024, Wtorek, imieniny obchodzą:

Moc i elegancja: Audi Q3 Sportback

Dodano: 28 lipca 2019

Audi dodaje do swej gamy modelowej nowy samochód: Audi Q3 Sportback. To kompaktowy SUV o kształtach coupé. Auto to, to połączenie mocnego wyglądu i wszechstronności SUV’a ze sportową elegancją i zwinnością prowadzenia coupé. Cechy te sprawiają, że mamy do czynienia z właściwie pierwszym crossoverem marki Audi.

 

Niska linia dachu i muskularne nadwozie: stylistyka

Audi Q3 Sportback jest samochodem przeznaczonym dla klientów ceniących sobie w równej mierze zarówno techniczne innowacje i sportowy charakter pojazdu, jak i jego ekspresyjną stylistykę. Kompaktowy SUV to wytrzymałość i precyzja, co znajduje swoje odzwierciedlenie we wszystkich jego szczegółach stylistycznych. Wyróżniająca go cechą – podobnie jak wszystkich innych modeli Audi – jest duża, ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, podkreślająca przynależność nowego modelu do rodziny Q. Czarny grill osłony o strukturze plastra miodu otoczony jest srebrną ramą, czyniącą front pojazdu jeszcze bardziej wyrazistym. To samo odnosi się do trapezoidalnych wlotów powietrza połączonych ze sobą wąskim, poziomym przetłoczeniem u dołu zderzaka. Wąskie reflektory o kształcie klina zwężają się do wewnątrz. We wszystkich trzech wersjach wyposażenia są to zawsze reflektory diodowe Matrix LED, których adaptacyjne światła drogowe inteligentnie oświetlają drogę, odpowiednio do aktualnej sytuacji.

Stylistycznym kontrastem dla posiadającego wszystkie cechy SUV’a przodu auta, jest przedział pasażerski wyposażony w typowe cechy coupé. Dzięki niskiemu dachowi przechodzącemu w płaskie, pochyłe słupki D, gdy patrzy się na ten samochód z boku, wydaje się on znacznie dłuższy niż jego siostrzane Audi Q3. W rzeczywistości różnica między nimi to zaledwie 16 mm. Natomiast ten SUV coupé jest o 29 mm niższy. Jego elegancko zarysowana linia ramion przebiega znacznie niżej niż w Q3 i w ten sposób optycznie obniża całe nadwozie. Dzięki temu zabiegowi stylistycznemu auto wygląda bardziej muskularnie. Mocne przetłoczenia nad nadkolami podkreślają obecność w tym modelu napędu quattro, dostępnego z większością wersji silnikowych. Wklęsłe przetłoczenia u dołu drzwi akcentują środkową sekcję SUV’a i wzmacniają jego atletyczny charakter.

Tył Audi Q3 Sportback jest w każdym calu tak pełen mocy jak jego przód. Powierzchnie pełne są gry świateł i cieni. Szerokość nowego crossovera z tej perspektywy, podkreśla długi spojler dachowy rozciągający się ponad niskimi oknami. Wrażenie to potęgują również światła tylne powielające motyw reflektorów przednich, a zarazem się od nich różniące. Dolną część tyłu zamyka dyfuzor z szerokim blade’em i dwoma wyraźnymi przetłoczeniami.

Sportowe i eleganckie: warianty wyglądu zewnętrznego

W nowym Q3 Sportback mamy w sumie do wyboru jedenaście wersji kolorystycznych karoserii. W wersji podstawowej, dodatki w dolnej partii nadwozia mają kontrastowy kolor szary Manhattan, podkreślający charakter SUV’a. W linii stylistycznej S line wnętrze, zderzaki, krawędzie nadkoli i listwy progowe są również odpowiednio polakierowane. Na życzenie klienta, wszystkie te elementy mogą być utrzymane w kolorze nadwozia. Dzięki elementom aluminiowym, kratownica w kształcie plastra miodu osłony chłodnicy Singleframe w wersji Q3 Sportback S line, jest jeszcze bardziej wyrazista. To samo jeśli chodzi o progi i ich nakładki w kolorze srebrnym. Wyraźnie zarysowany dyfuzor z czterema pionowymi przetłoczeniami zawiera wyloty powietrza o kształcie bumerangu, nadając w ten sposób tyłowi pojazdu jeszcze więcej dynamiki. W tej sportowej wersji modelu standardowe, 17-calowe felgi w wyszukanej pięcioramiennej stylistyce z oponami w rozmiarze 215/65, zastąpione zostały felgami aluminiowymi o rozmiarze 18 cali, z oponami 235/55. W połączeniu z opcjonalnymi kołami 19- lub 20- calowymi dostarczanymi przez Audi Sport, osłony krawędzi nadkoli zostały delikatnie poszerzone. 

Każde Audi Q3 Sportback w standardzie otrzymuje pakiet „wysoki połysk”. To przyciąga wzrok do aluminiowej ramy dachu oraz również aluminiowych ramek szyb w drzwiach. Natomiast ramki słupków B oraz C lśnią czernią. Czarny pakiet stylistyczny zapewnia jeszcze bardziej dynamiczny wygląd auta, ponieważ dzięki czarnym powierzchniom zderzaków samochód wydaje się jeszcze niższy. Podkreśla również osłonę Singleframe oraz wykończenia okien bocznych. W linii stylistycznej S line, nakładki progów są czarne. Opcjonalnie do pakietu dodać można czarne obudowy lusterek zewnętrznych.

Zwinne i sprężyste na drodze i poza nią: zwieszenie

Audi Q3 Sportback oferuje ogromną radość z jazdy w każdych okolicznościach i w każdym terenie. W mieście, w długich podróżach, czy w lekkim terenie – kompaktowy crossover to samochód dynamiczny i wszechstronny. Standardowo wyposażony jest w sportowo-bezpośredni progresywny układ kierowniczy posiadający ogromne zalety związane z uzyskiwaniem przełożenia zależnego od kąta skrętu kierownicy. W miarę jak rośnie wartość kąta skrętu kół, przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie, co ułatwia prowadzenie w ruchu miejskim lub podczas wyprzedzania. W ciasnych zakrętach Audi Q3 Sportback prowadzi się bardzo dynamicznie i wykazuje ono spontaniczną zwinność oraz wysoki poziom komfortu, zwłaszcza kiedy wyposażone jest w sportowe zawieszenie, które bez dopłaty wybrać można alternatywnie do zawieszenia standardowego. Na życzenie dostępne jest zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia, którego sterownik przetwarza sygnały z czujników przyspieszenia i ruchu kół, kontrolując ruchy struktury nadwozia. Dzięki tmu, amortyzacja każdego z kół w kilka milisekund przystosowuje się do stanu nawierzchni i do warunków drogowych. Zwiększa się w ten sposób zakres możliwości jazdy – od bardzo miękkiej, stonowanej, aż po twardą, sportową.

Ponadto kierowca Audi Q3 Sportback doświadczyć może różnych scenariuszy jazdy. Standardowo, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w sześciu trybach dostosowuje do warunków charakterystykę pracy wielu podzespołów i funkcji. Zmienić w ten sposób można charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów, kontroli tłumienia amortyzatorów, czy moc wspomagania kierownicy. Oprócz ustawień standardowych, dostępne są tryby: komfortowy, dynamiczny i wydajny oraz tryb indywidualny ustalany przez kierowcę. Do jazdy poza drogami utwardzonymi służy tryb offroad. W tym trybie układ elektronicznej kontroli stabilizacji przełącza system kontroli trakcji w tryb offroad. Wsparciem może być tu również opcjonalny system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Na stromych zboczach o pochyleniu większym niż sześć procent, utrzymuje on stałą, zadaną przez kierowcę prędkość (maksimum 30 km/h), automatycznie inicjując impulsy hamujące. W takim przypadku na wyświetlaczu MMI pojawiają się bieżące informacje o kącie nachylenia.

Oś przednia Audi Q3 Sportback to konstrukcja McPhersona z dolnymi wahaczami. Rozstaw kół to 1584 mm. W tyle montuje się konstrukcję czterowahaczową, a rozstaw kół to 1576 mm. Sprężyny i amortyzatory są od siebie oddzielone, co wpływa na zwiększenie powierzchni ładunkowej. Dostępne są felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali. W zależności od wersji silnikowej, wentylowane tarcze hamulcowe osi przedniej mają maksymalnie 340 mm, a osi tylnej maksymalnie 310 mm.

Architektura modeli klasy wyższej: wnętrze

Sportowa stylistyka zewnętrzna znajduje swą kontynuację wewnątrz kompaktowego SUV’a coupé. Ogromny nacisk położono tu na poziomy przebieg linii i na lekkość przestrzeni. Podobnie jak w modelach Audi klasy wyższej, architektura wnętrza pozostaje w pełnej harmonii z koncepcją obsługi. Centralnym elementem systemu obsługi jest opcjonalny ekran dotykowy MMI touch display, otoczony szeroką ramką utrzymaną w błyszczącej czerni. Ramka jest ośmiokątna i powiela w ten sposób kształt ramy osłony chłodnicy Singleframe. Podobnie jak umieszczony poniżej panel obsługi klimatyzacji, ekran systemu jest zwrócony pod kątem 10 stopni w stronę kierowcy.

Dzięki możliwości elastycznego dopasowywania linii wyposażenia oraz dzięki dużemu wyborowi kolorów i materiałów, klient może w dużym stopniu zindywidualizować wnętrze swojego Audi Q3 Sportback. Tablica rozdzielcza może mieć pięć różnych wzorów wykończenia, tapicerka foteli może być wykonana z tkaniny, ze sztucznej skóry oraz z połączenia skóry z Alacantarą, a dodatkowo do wyboru jest przy tym szeroka gama odcieni i wzorów.

Trzy linie wyposażenia wnętrza: podstawowa „basic”, „design selection” oraz „S line”, mogą być dowolnie łączone z zewnętrznymi liniami stylistycznymi. Opcjonalnie dołożyć w nich można fotele sportowe, których tapicerka pokryta jest kontrastowymi przeszyciami. W linii design selection, w zależności od tego jaki kolor tapicerki foteli został wybrany, wzdłuż podparć bocznych przebiega cienki pasek. Progresywną filozofię wzornictwa Audi podkreślają dodatkowo pokryte Alcantarą powierzchnie tablicy rozdzielczej i podłokietników. Elementy te na życzenie dostępne są w następujących kolorach: bursztynowo-brązowy Amber, srebrny Lunar, pomarańczowy i stalowoszary. Unikatową stylistykę drzwi i tunelu środkowego podkreśla w ciemnościach światło opcjonalnego pakietu oświetlenia konturowego i nastrojowego. Światło to może być – w zależności od nastroju kierowcy i pasażerów – ustawione w trzydziestu różnych kolorach.

Cyfrowy świat: obsługa i wyświetlacze

Koncepcja obsługi i wyświetlaczy w Q3 Sportback pokazuje, jak wielki postęp w dziedzinie cyfryzacji swych modeli poczyniła marka Audi. Już w przypadku wyposażenia samochodu w podstawowe radio MMI, na pokładzie znajduje się cyfrowy ekran o przekątnej 10,25 cala. Kierowca operuje widocznymi na nim funkcjami z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej. W najwyższym stopniu rozbudowy systemu infotainment – MMI navigation plus, w miejscu analogowych zegarów pojawia się Audi virtual cockpit, na którym widocznych jest wiele dodatkowych funkcji, a na środku tablicy rozdzielczej pojawia się również ekran dotykowy MMI touch display. Jego przekątna to 10,1 cala i wyposażony jest on w funkcję akustycznej reakcji zwrotnej zachodzącej w momencie wyboru którejś z ikon. Klient może ponadto zamówić Audi virtual cockpit plus z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Można na nim wybrać jeden z trzech widoków, w tym widok dynamiczny charakteryzujący się czerwonymi elementami. Rozmiar zegarów i zawartość menu infotainment można zmieniać przy pomocy przycisku View na kierownicy wielofunkcyjnej.

System MMI navigation plus w Audi Q3 Sportback oferuje tyle samo możliwości, co w dużych modelach Audi. Jego koncepcja obsługi, z płaską strukturą menu, jest łatwa do zrozumienia. Wprowadzanie celów nawigacji oraz wyszukiwanie przy pomocy funkcji MMI search, bazują na domyślności systemu. Dla przykładu: jeśli kierowca szuka restauracji, wystarczy, że wprowadzi tylko kilka liter, a na ekranie pojawia się cała lista trafień. Porozumiewanie się z jednostką sterująca systemu opiera się na języku naturalnym, rozumiejącym potoczne sformułowania. To daje jeszcze większą wygodę. Jeśli na przykład kierowca powie: „jestem głodny”, system zasugeruje mu restauracje znajdujące się w pobliżu.

System nawigacji na podstawie wcześniej odbytych podróży rozpoznaje najczęściej wybierane cele, co pozwala później na generowanie odpowiednich sugestii dotyczących trasy. Uwzględnia przy tym statystyczne wartości empiryczne, biorąc pod uwagę natężenie ruchu i porę dnia. Przebieg trasy obliczany jest online, na serwerach firmy HERE dostarczającej mapy nawigacji, z użyciem danych w czasie rzeczywistym dotyczących sytuacji drogowej. Jeśli podczas jazdy zerwie się połączenie z serwerem, system MMI navigation plus przełącza się automatycznie na pokładowy GPS pracujący cały czas w tle. 

Czytaj również