Dzisiaj jest 24 Kwietnia 2024, Środa, imieniny obchodzą:

Jakie auta kupują Polacy?

Dodano: 16 czerwca 2018

Według raportu Master1.pl, platformy sprzedaży samochodów pokontraktowych, klienci najchętniej kupują niemieckie auta pokontraktowe. W 2017 r. ich sprzedaż wyniosła 45 proc. wszystkich sprzedanych aut. Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych samochodów pokontraktowych uplasowały się auta francuskich producentów. W minionym roku ich sprzedaż w Master1.pl wyniosła 17 proc całości sprzedaży, czyli o 7 proc. więcej niż w 2016 roku. Na trzecim miejscu znalazły się pojazdy czeskiego producenta (15 proc.) reprezentowane przez markę Skoda.

 

Źródło: www.newseria.pl

Bezkonkurencyjny Opel

Wśród niemieckich producentów, najlepiej sprzedawały się samochody marki Opel. Stanowiły one 56 proc. sprzedaży wszystkich niemieckich pojazdów. Były wśród nich zarówno większe pojazdy, głównie vany (Combo, Vivaro i Movano) oraz kompakty i auta miejskie. Jednak najczęściej wybieranym pojazdem tego producenta okazał się Opel Astra IV z silnikiem CDTI o pojemności 1.7 litra w wersji wyposażeniowej Enjoy.

Drugim w kolejności niemieckim producentem pod względem sprzedaży był Ford – 23 proc. Największą popularnością cieszył się jego flagowy model Ford Focus z silnikiem TDCi o pojemności 1.6 litra w dwóch wersjach wyposażeniowych: Edition i Trend. A podium zamknęły auta sygnowane marką Volkswagen (13 proc.), wśród których najczęściej wybierane były modele: Jetta 1.6 TDI i Passat 2.0 TDI. Oba w wersji wyposażeniowej Comfortline.

Renault numerem jeden wśród „Francuzów”

Samochody marki Renault cieszyły się największa popularnością wśród pokontraktowych aut francuskich i stanowiły blisko połowę sprzedanych samochodów tej grupy – 46 proc. Najczęściej wybieranymi modelami Renault były: Clio w wersji Business oraz Kangoo w wersji Maxi Pack Clim. Oba modele z silnikiem dCi o pojemności 1.5 litra.

Na drugim miejscu uplasowały się samochody Peugeot, które stanowiły 34 proc. sprzedaży francuskich aut. Najpopularniejszymi modelami tego producenta były modele: Partner i 308. Oba z silnikiem HDi o pojemności 1.6 lita i wersji wyposażeniowej Access. Na trzecim miejscy znalazł się auta Citroena (20 proc.), wśród których bezkonkurencyjny był  kombivan Citroen Berlingo 1.6 HDi.

Skąd wzięły się fakty i mity na temat francuskich samochodów

Samochody francuskie mają w Polsce wierną rzeszę zwolenników. Przez wiele lat niekwestionowanym liderem francuskiego rynku była firma Renault. Za nią na podium mieściły się zazwyczaj modele Peugeota i Citroena należącego do tego samego koncernu – PSA.

Skąd jednak wzięły się mity o słabościach francuskich samochodów? Sięgają one aż do końcówki lat 90., gdy nastał czas importu niemieckich pojazdów i „ściąganie” samochodów zza zachodniej granicy stało się powszechne. Niemieckie auta charakteryzowały się twardym zawieszeniem, które idealnie sprawdzało się na nie najlepszych polskich drogach. Nawet jeśli były to auta kilku – lub kilkunastoletnie, miały większą zdolność do jazdy po większych wertepach. Przy takich warunkach francuskie pojazdy nie miały możliwości sprawdzenia się na krajowych nawierzchniach.

To właśnie dawny stan polskich dróg utrwalił też inny stereotyp – o nieprecyzyjnym układzie kierowniczym francuskich samochodów. Porównując samochody japońskie lub niemieckie, faktycznie można zauważyć różnice pod kątem różnych rozwiązań w autach, jednakże tylko biorąc pod uwagę jazdę wyczynową, praktycznie rajdową. W przypadku jazdy miejskiej, standardowej, precyzja układu kierowniczego przeciętnego samochodu francuskiej marki jest podobna.

Czytaj również