Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Dodano: 28 lipca 2019

Emocjonujący, dynamiczny, indywidualista: Mercedes-AMG prezentuje CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake oraz CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake (zużycie paliwa w cyklu łączonym 8,2-8,4 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym 188-191 g/km) – dwa nowe, mocne auta kompaktowe, które łączą sportowego ducha z wysokim stopniem funkcjonalności. Ich dwulitrowy czterocylindrowy silnik turbo jest mocniejszy niż kiedykolwiek – generuje 285 kW (387 KM) lub 310 kW (421 KM). To zestawienie ekstremalnie sportowych osiągów (przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1/4,0 s) z elastycznie konfigurowalnym wnętrzem i zwiększoną pojemnością bagażnika Mercedes-AMG kieruje do młodej grupy docelowej, która prowadzi aktywny, zróżnicowany styl życia – zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym.

 

Jedną z nowości, która ma znaczący wpływ na niezrównane wrażenia z jazdy, jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+: po raz pierwszy układ ten oferuje selektywny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami tylnej osi za pośrednictwem systemu AMG TORQUE CONTROL. Oznacza to, że siła napędowa jest rozdzielana pomiędzy lewe i prawe tylne koło w sposób bardzo elastyczny i z różnymi przełożeniami, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność, niezależnie od warunków i przebiegu trasy. Co więcej, spektakularny tryb Drift (standard w wersji S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla wariantu podstawowego) zapewnia jeszcze większą radość z jazdy. To zasługa nowo opracowanego mechanizmu różnicowego tylnej osi, który po raz pierwszy korzysta z dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. Otwierają się one i zamykają z prędkością błyskawicy, indywidualnie kontrolując przepływ momentu obrotowego do każdego z tylnych kół.

Design: sportowy i muskularny

Także z zewnątrz nowe CLA 45 Shooting Brake jest „napakowane” emocjami: długa maska, linia szyb w stylu coupé, muskularne błotniki i opadająca linia dachu zdradzają geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami nie pozostawia wątpliwości co do przynależności modelu do rodziny AMG Performance, a wyraźny „nos rekina”, smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami wizualnie obniżają przednią partię nadwozia.

Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. Przypominający dysze kształt wlotów powietrza nawiązuje do AMG GT 4-drzwiowego Coupé. Przedni splitter płynnie przechodzi w kurtyny powietrzne przed przednimi kołami, optymalizujące przepływ powietrza w interesie poprawy efektywności aerodynamicznej i współczynnika oporu powietrza.

Tylny pas zwraca uwagę dwiema okrągłymi podwójnymi rurami wydechowymi (o średnicy 82 mm każda) i szerokim optycznie zderzakiem. Odmiana S otrzymuje jeszcze większe, 90-milimetrowe końcówki układu wydechowego z wewnętrznym rowkowaniem i napisem „AMG”. Wrażenie szerokości dodatkowo podkreślają smukłe, dwuczęściowe tylne lampy. Dyfuzor z czterema pionowymi „płetwami” przyczynia się do lepszych parametrów aerodynamicznych.

Szerokość otworu załadunkowego – 871 mm – jest znacznie większa niż w poprzedniku (635 mm). Dodatkowo tylna klapa może być otwierana bezdotykowo. 505-litrowy bagażnik jest wystarczająco duży, aby pomieścić mnóstwo sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Nadwozie: intensywnie wzmocnione

Podobnie jak w przypadku Coupé, projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie CLA 45 Shooting Brake, zapewniając mu „bazę” dla uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych oraz stabilności rozstawu i pochylenia kół – również podczas szybkiej jazdy. Sztywność skrętną przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Dodatkowo sztywność zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.

Nowy 4-cylindrowy silnik turbo o wysokiej mocy

Zupełnie nowa 2,0-litrowa jednostka o mocy do 310 kW (421 KM) jest najmocniejszym na świecie 4-cylindrowym motorem turbo wytwarzanym seryjnie. W stosunku do poprzednika generuje dodatkowe 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm. Nowy silnik powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

Czterocylindrowiec zapewnia wyjątkowe osiągi w dwóch klasach mocy: 285 kW (387 KM) w wersji podstawowej oraz 310 kW (421 KM) w odmianie S. Nowe kompaktowe samochody sportowe przyspieszają od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie: CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake potrzebuje na to jedynie 4,0 s, a bazowy CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake – 4,1 s. Prędkość maksymalna wariantu S jest elektronicznie ograniczona do 270 km/h, a podstawowego – do 250 km/h (z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG także wynosi 270 km/h).

Poza wydajnością nowa konstrukcja imponuje natychmiastową reakcją na gaz. W tym celu krzywa momentu obrotowego została starannie wyważona (tzw. kształtowanie momentu obrotowego): jego maksymalna wartość – 500 Nm – jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego.

Konstrukcja silnika: inteligentne detale

Nowy silnik wyróżniają liczne inteligentne rozwiązania konstrukcyjne. W porównaniu do 4-cylindrowej jednostki stosowanej w serii 35, również montowanej poprzecznie, nowy motor jest obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Oznacza to, że turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, z boku ściany grodziowej, a układ dolotowy „wylądował” z przodu. Taka konfiguracja pozwala na uzyskanie możliwie płaskiego, aerodynamicznie zoptymalizowanego designu przedniej partii karoserii. Co więcej, nowa koncepcja umożliwia zastosowanie znacząco udoskonalonych przewodów powietrza – krótszych i o mniejszej liczbie przejść.

Nowa turbosprężarka twin-scroll łączy optymalną szybkość reakcji przy niskich prędkościach obrotowych silnika z wysoką mocą w górnym zakresie skali obrotomierza. Wały sprężarki i turbiny po raz pierwszy zamontowano na łożyskach tocznych, minimalizując mechaniczne tarcie w turbosprężarce. W rezultacie odznacza się ona żwawszą reakcją i szybciej osiąga swoją maksymalną prędkość (169 000 obr./min).

Dwulitrowa jednostka bryluje także pod względem maksymalnego ciśnienia doładowania – 2,1 bara. Elektronicznie sterowany zawór upustowy typu wastegate pozwala na jeszcze dokładniejsze i bardziej elastyczne sterowanie ciśnieniem doładowania, a jednocześnie optymalizuje szybkość reakcji – zwłaszcza przy częściowej zmianie obciążenia.

Czytaj również