Dzisiaj jest 20 Kwietnia 2024, Sobota, imieniny obchodzą:

Audi R8 Spyder V10 plus

Dodano: 25 czerwca 2017

Audi R8 Spyder V10 plus ze stajni Audi Sport GmbH, jest najszybszym seryjnym kabrioletem spod znaku czterech pierścieni. Zamontowana centralnie jednostka napędowa V10 generuje 610 KM, daje nieprawdopodobne osiągi i przekazuje swą moc za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro. Standardowy tryb najwyższej wydajności - performance, kubełkowe fotele R8 i wiele elementów wykonanych z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, to charakterystyczne cechy tego mocnego, sportowego samochodu. Zielony lakier Micrommata sprawia, że auto wywiera na oglądających jeszcze większe wrażenie.

 

Najmocniejszy seryjny silnik Audi

Wysoka skala obrotów – nawet do 8700, błyskawiczne reakcje silnika oraz porywające, potężne brzmienie – ułożony centralnie silnik V10 jest fascynujący. Z mocą 449 kW (610 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 560 Nm przy 6500 obrotach na minutę, to najmocniejsza seryjnie produkowana przez Audi jednostka napędowa. W porównaniu do Audi R8 Spyder V10, wolnossący silnik 5.2 FSI o stopniu sprężania 12,7:1, w wersji plus uzyskuje dodatkowe 52 kW (70 KM). Ekskluzywny model od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,3 sekundy – o 0,3 sekundy szybciej – i rozwija maksymalną prędkość 328 km/h - więcej o 10 km/h. Każdy koń mechaniczny jednostki napędowej wprawia w ruch dokładnie 2,78 kilograma pojazdu.

Według testów zużycia paliwa cyklu NEDC, R8 Spyder V10 plus spala 12,5 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 292 g CO2 na kilometr. Rozwiązania podnoszące wydajność pojazdu, to system cylinder on demand (COD) przy niskim i średnim obciążeniu wyłączający jeden rząd cylindrów oraz podwójny wtrysk do kolektora dolotowego i do komór spalania. Jeżeli przy prędkości powyżej 55 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, silnik jest odłączany od układu napędowego – R8 Spyder sunie wtedy na biegu jałowym, z minimalnym zużyciem paliwa. System start-stop dezaktywuje silnik V10 przy każdym zatrzymaniu pojazdu, np. na światłach. 

Zaopatrzenie jednostki w olej poddane jest pryncypiom suchej miski olejowej – zupełnie jak w samochodach wyścigowych. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać bardzo niską pozycję montażową silnika, a dzięki temu nisko położony środek ciężkości auta. To podstawowe warunki dla sportowego i zwinnego prowadzenia pojazdu.

Stabilność i dynamika: napęd quattro

Za silnikiem V10 znajduje się błyskawicznie przełączająca biegi, siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic. Sportowa, dwusprzęgłowa skrzynia z krótkimi przełożeniami, za pośrednictwem wału Kardana przesyła siły napędowe do zlokalizowanego przy przedniej osi układu napędu na cztery koła quattro. Sercem systemu jest uruchamiane elektrohydraulicznie sprzęgło wielopłytkowe. Dla uzyskania maksymalnej wydajności, element ten jest chłodzony cieczą. Sprzęgło, w zależności od sytuacji drogowej, zmiennie rozprowadza moment między dwoma osiami. W sytuacji ekstremalnej, nawet 100 procent momentu obrotowego może być przekierowane na jedną oś. Mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi dba o najlepszą trakcję i maksymalną dynamikę. 

Kwestia charakteru: Audi drive select

Sterownik sprzęgła zintegrowany jest z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać jeden z czterech jego trybów: comfort, auto, dynamic i individual. W seryjnie montowanym tu dodatkowym trybie performance, dochodzą jeszcze programy dry, wet i snow. Dopasowują one charakterystykę napędu i zawieszenia do współczynnika przyczepności pojazdu do nawierzchni.

Audi drive select steruje nie tylko napędem na cztery koła quattro, ale również charakterystyką pracy pedału gazu, siedmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów S tronic, układu kierowniczego, klap w układzie wydechowym oraz opcjonalnego, adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli siły tłumienia amortyzacji Audi magnetic ride. System ten oparty jest na właściwościach specjalnego syntetycznego oleju, który zawiera małe, magnetyczne cząsteczki różnicujące stopień i charakterystykę amortyzacji w zależności od włączonego w danym momencie trybu auto, comfort lub dynamic. Np. w trybie dynamic, system pozwala na bardziej spontaniczne reakcje układu kierowniczego oraz na większą zwinność podczas prowadzenia. Przy pokonywaniu zakrętów, koła są w zdefiniowany sposób wspierane, a wychylanie się karoserii w znacznym stopniu redukowane. Podczas hamowania, system Audi magnetic ride zapobiega tzw. nurkowaniu. Ponadto, programy trybu performance wykorzystują system stabilizacji toru jazdy ESC, by podczas jazdy po torze uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń. 

Wzór - samochód wyścigowy: zawieszenie

Wszystkie cztery koła R8 Spyder V10 plus są prowadzone na aluminiowych, podwójnych wahaczach. To rozwiązanie dodatkowo potwierdza bliskie pokrewieństwo tego samochodu ze sportami motorowymi. Zestrojenie jest sztywne, a elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy oferuje charakterystyczną dla samochodu sportowego optymalną kombinację precyzji, zwinności i pewnych reakcji przy dużych prędkościach.

Opcjonalnie dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym stopniem przełożenia. System wzmacnia reakcje pojazdu w całym zakresie prędkości, zapewnia najwyższą wydajność przy prowadzeniu w zakrętach i pozwala na szybkie reakcje kierownicą. By jeszcze bardziej wzmocnić stabilność pojazdu, w granicznych obszarach zakrętu generuje „kontrimpulsy”, delikatnie korygujące kąt skrętu kół.

Na montowanych seryjnie 19-calowych, aluminiowych felgach, Audi montuje ogumienie o rozmiarach 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na dostępne w opcji koła 20-calowe, zakładane są opony w rozmiarach odpowiednio: 245/30 i 305/30. Duże tarcze hamulcowe o średnicy 380 milimetrów z przodu i 356 milimetrów z tyłu, wykonane są z bardzo trwałego, lekkiego i odpornego na temperaturę kompozytu włókna węglowego i ceramiki. Antracytowo-szare szczęki hamulcowe mają po sześć tłoczków na osi przedniej i po cztery na osi tylnej.

Stylistyka: laserowe światła i karbonowe dodatki

R8 Spyder V10 plus robi na drodze wrażenie kanciastego i atletycznego. Auto ma 4,43 m długości, 1,94 m szerokości, ale tylko 1,24 m wysokości. Charakterystycznym elementem przodu pojazdu jest szeroka i płaska osłona chłodnicy Singleframe z błyszczącą, antracytowo-szarą kratką we wzorze plastra miodu, chromowaną ramą oraz z umieszczonym na grillu emblematem Audi Sport. Poniżej, nisko rozciąga się wykonany z karbonu spojler, kierujący powietrze na duże koła. Montowane na życzenie laserowe światła Audi umieszczone w diodowych reflektorach, zapewniają daleką widoczność w nocy. Reflektory wyróżniają się anodyzowanymi na niebiesko wewnętrznymi podziałkami oraz kierunkowskazami z dynamicznym sposobem sygnalizowania.

Tzw. linia ramion rozciąga się po bokach auta na całej jego długości, podkreślając mocne rysy nadwozia. Boczne wloty powietrza, listwy progowe, pokrywa składanego dachu i tylny spojler wykonane są z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK). To charakterystyczna i widoczna na pierwszy rzut oka cecha tego kabrioletu. Na życzenie i bez dopłaty, Audi pokrywa progi i tylny spojler lakierem w kolorze samochodu. Duże, błyszczące czernią końcówki rur wydechowych w kształcie trapezów umieszczono po dwóch stronach szerokiego dyfuzora, kolejnego elementu wykonanego z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Przepływające przez niego powietrze dosłownie utrzymuje R8 Spyder V10 plus na drodze – przy najwyższych prędkościach, na tylną oś oddziałują siły o wartości około 100 kilogramów.

Klasyczna koncepcja: soft top (miękki dach)

Zewnętrzna warstwa składanego dachu wykonana jest z tkaniny, a jego szkielet w przeważającej części z lekkich materiałów - magnezu i aluminium. To cechy bardzo charakterystyczne dla marki Audi. Dzięki temu, dach waży tylko 44 kilogramy i wydatnie wpływa na uzyskanie niewielkiej masy oraz nisko położonego środka ciężkości modelu R8 Spyder V10 plus. Dwa biegnące do tyłu stabilizatory, napinają materiał. Elektrohydrauliczny napęd otwiera i zamyka dach w 20 sekund – również podczas jazdy, o ile prędkość nie przekracza ok. 50 km/h. Złożony w kształt litery Z dach, znajduje swoje miejsce w płaskim schowku nad silnikiem.

Tylna szyba jest wpuszczona w przegrodę między przedziałem pasażerskim, a komorą silnika i można ją podnosić i opuszczać elektrycznie. Jeżeli wszystkie szyby w samochodzie są podniesione i jest zamontowana opcjonalna, tylna osłona od wiatru, powietrze podczas jazdy delikatnie przepływa nad kierowcą i pasażerem. Dwa, napinane przez sprężyny stalowe profile w module składanego dachu, służą jako ochrona głowy w przypadku koziołkowania samochodu.

Lekka karoseria: Audi Space Frame

Wielomateriałowa konstrukcja Audi Space Frame tworzy mocny szkielet Audi R8 Spyder V10 plus. Zbudowano ją z aluminium z zintegrowanym w jego strukturze tworzywem sztucznym wzmocnionym włóknem węglowym (CFK). Uzyskana w ten sposób niewielka masa, to znak rozpoznawczy tego mocnego, sportowego kabrioletu. Pojazd bez kierowcy waży tylko 1695 kilogramów, a bez płynów eksploatacyjnych jest to zaledwie 1587 kilogramów – o 25 kilogramów mniej niż Audi R8 Spyder V10. Do zmniejszenia masy pojazdu przyczyniają się też kubełkowe fotele R8, układ hamulcowy z karbonu i ceramiki oraz kute obręcze kół z metali lekkich.

Aluminiowe części, stanowiące 79,6 procent masy pojazdu, tworzą konstrukcję pomocniczą, której – w porównaniu z Audi R8 Coupé - inżynierowie Audi użyli przede wszystkim do wzmocnienia okolic progów, słupków A i ramy przedniej szyby. Powłoka zewnętrzna jest również w przeważającej części wykonana z aluminium. Tunel środkowy, tylną ściankę i słupki B zbudowano z mocnego i odpornego na odkształcenia tworzywa CFK. Oprócz doboru odpowiednich materiałów, do zmniejszenia masy wielu elementów przyczyniają się innowacyjne metody ich produkcji. Karoseria Audi Space Frame waży tylko 208 kg, jednocześnie jej sztywność skrętna wzrosła o ponad 50 procent w porównaniu do pierwszej generacji R8. Sztywność skrętna jest jednym z czynników mających ogromny wpływ na precyzję prowadzenia, bezpieczeństwo i komfort akustyczny. 

Czytaj również