Dzisiaj jest 19 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Audi Q4 e-tron concept

Dodano: 11 marca 2019

Audi Q4 e-tron concept daje pogląd na to, jak wyglądać będzie piąty, seryjnie produkowany elektryczny samochód spod znaku czterech pierścieni. Model ten znajdzie się na rynku pod koniec roku 2020. Rozpoczęła się już natomiast regularna sprzedaż Audi e-tron, a pierwsze samochody trafią do klientów jeszcze przed końcem marca. W kolejnych miesiącach tego roku zaprezentowane będzie jeszcze Audi e-tron Sportback, a na chińskich drogach pojawi się Audi Q2L e-tron, zaprojektowane specjalnie na tamtejszy rynek i tam produkowane.

 

Prezentacja wersji produkcyjnej stworzonego przez Audi Sport GmbH czterodrzwiowego coupé Audi e-tron GT, planowana jest na drugą połowę roku 2020. W tym samym czasie zadebiutuje również w produkcji kompaktowe Audi Q4 e-tron. W ten sposób, zaledwie dwa lata po premierze swego pierwszego auta elektrycznego, Audi będzie oferować samochody z takim napędem we wszystkich segmentach rynkowych: od segmentu A, do pojazdów luksusowych. 

Kompaktowy na zewnątrz, przestronny wewnątrz: wymiary i wnętrze pojazdu

Długość 4,59 m, szerokość 1,90 m, wysokość 1,61 m. Z takimi wymiarami Audi Q4 e-tron concept plasuje się w czołówce segmentu kompaktów i kwalifikują go one do miana wszechstronnego pojazdu elektrycznego, nadającego się również do codziennego, miejskiego użytku. Jeśli zaś chodzi o wnętrze auta, jest wprost przeciwnie – rozstaw osi 2,77 m stawia Audi Q4 e-tron concept przynajmniej o jedną klasę wyżej. Z racji tego, że w samochodzie tym nie ma tunelu środkowego, Q4 e-tron concept oferuje zarówno z przodu, jak i z tyłu bardzo dużo miejsca na nogi.

Poczucie przestronności podkreślone jest doborem kolorów wnętrza. W górnej części przedziału pasażerskiego dominują barwy jasne i ciepłe, natomiast ciemna wykładzina podłogi i ciemne dywaniki definiują jego dolną sekcję. Podsufitka, słupki przy oknach, górna część tapicerki drzwi oraz deska rozdzielcza, pokryte są białą i beżową mikrofibrą. Równowaga środowiskowa jest dla Audi Q4 e-tron concept priorytetem. I nie chodzi tu wyłącznie o elektryczny napęd: wykładzina podłogi zrobiona jest z materiałów pochodzący z recyklingu. Zamiast pokrytych chromem, metalowych dekorów, powierzchnie powleczone są wysokiej jakości lakierem wielowarstwowym. Malowany w strukturze mrozu plexiglas na ekranie aplikacji, tworzy intensywny efekt głębi. Cztery fotele ze zintegrowanymi zagłówkami pokryte są komfortową Alcantarą, a jakość ich wykonania jest jakością ręcznej roboty. Cała tapicerka przeszyta jest podwójnym, grubym ściegiem.

Za kierownicą umieszczony jest ekran wirtualnego kokpitu – Audi virtual cockpit – wyświetlający wszystkie najważniejsze informacje dotyczące prędkości, poziomu naładowania akumulatora i nawigacji. Nowością jest tu wielkoformatowy wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display, z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Wyświetlacz może ukazywać najważniejsze informacje w takiej formie graficznej, gdzie np. strzałki nawigacji nakazujące skręt, wyświetlą się jakby na nawierzchni drogi.

Panel sterowania, zaprojektowany jako zespół elementów dotykowych umieszczonych na ramionach kierownicy, służy do obsługi często wybieranych funkcji. Pośrodku, powyżej konsoli środkowej, umieszczono ekran dotykowy o przekątnej 12,3 cala, z poziomu którego obsługuje się funkcje infotainment i funkcje pojazdu.

Dla łatwiejszej obsługi, ekran zwrócony jest w stronę kierowcy. Pod nim zamontowano pasek przycisków obsługi klimatyzacji. Z racji tego, że na konsoli środkowej nie trzeba było umieszczać elementów funkcjonalnych, takich jak dźwignia zmiany biegów, czy przycisk lub dźwignia uruchamiające hamulec ręczny, zaprojektowano ją jako obszerny schowek, zawierający miejsce do bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego. Ponadto znajduje się tam przycisk wyboru trybów jazdy. Oprócz konwencjonalnego schowka umieszczonego poniżej, możliwość schowania butelek z napojami dają też specjalnie skonstruowane schowki w górnej części drzwi.

Na pierwszy rzut oka Audi, na pierwszy rzut oka e-tron: wygląd zewnętrzny

Już od pierwszego spojrzenia nie można się pomylić, że Q4 e-tron concept to prawdziwe Audi. Świadczy o tym duży Singleframe, na którym znajduje się logo marki – cztery pierścienie. A już drugie spojrzenie nie pozostawia wątpliwości, że to elektryczne Audi. Podobnie jak w pierwszym produkcyjnym Audi z elektrycznym napędem, również w tym pojeździe koncepcyjnym zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy zamontowano płaską, prawie pionową powierzchnię, zamkniętą w ośmiokąt Singleframe. Powietrze dostarczane jest do samochodu za pośrednictwem dwóch dużych wlotów rozciągających się od dolnych krawędzi diodowych reflektorów LED Matrix, aż do dolnego spojlera w przodzie auta.

Wyraziście wymodelowane błotniki obu osi to kolejna cecha wyróżniająca markę Audi. Zewnętrzne dodatki stylistyczne Q4 e-tron concept zaprojektowano w ten sposób, by patrząc na auto z boku wyraźnie było można zauważyć ich charakterystyczne cechy. Zaakcentowanie panelu podwozia pomiędzy osiami, czyli obszaru w którym zamontowany jest akumulator, źródło mocy tego SUV’a – to typowy zabieg stylistyczny serii e-tron. Duże 22-calowe koła nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do potencjału Audi e-tron concept. Linia dachu auta obniża się lekko ku tyłowi, co nadaje mu wyjątkowo dynamicznego wyglądu.

Rzucające się w oczy, szerokie pasmo świetlne łączące ze sobą światła tylne Audi Q4 e-tron concept, to zapożyczenie stylistyczne z Audi e-tron. To właśnie w tym miejscu widać najwyraźniej bliskie relacje samochodów rodziny e-tron. Dotyczy to również wnętrz świateł, w których wyraźne rozdzielenie segmentów świateł diodowych nawiązuje do podobnego zabiegu stylistycznego znanego już z Audi e-tron.

Na koniec, lakier nadwozia o nazwie „Solar Sky” – odcień niebieskiego zmieniający się w zależności od kąta padania światła, to zrównoważona innowacja w dwóch tego słowa znaczeniach. Po pierwsze lakier opracowany specjalnie dla Audi Q4 e-tron concept, produkowany w przyjaznych środowisku warunkach, odbija krótkofalowe frakcje światła słonecznego oscylując wokół spektrum podczerwieni, co znacznie redukuje kumulację ciepła na powierzchni nadwozia, a co za tym idzie również we wnętrzu pojazdu. Skutkuje to lepszym samopoczuciem pasażerów samochodu, a jednocześnie zmniejsza nakłady energii potrzebnej do pracy klimatyzacji, która w takim wypadku nie jest potrzebna do chłodzenia wnętrza auta. Po drugie natomiast, powyższe rozwiązanie wpływa na zwiększenie zasięgu oraz na globalny tzw. „ślad węglowy”.

Wydajny: system napędu i zawieszenie

Modularna platforma dla aut elektrycznych MEB daje możliwość zastosowania różnych wariantów napędu i poziomów mocy. W Audi Q4 e-tron concept zainstalowano bardzo wydajną wersję napędu elektrycznego. Q4 to z pewnością quattro – przednia i tylna oś napędzane są osobnymi silnikami elektrycznymi. Między osiami nie ma mechanicznego połączenia. Zamiast tego, elektroniczny sterownik pilnuje tego, by moment obrotowy był na obu osiach optymalnie skoordynowany. Pozwala to temu elektrycznemu SUV’owi zachować optymalną przyczepność w każdych warunkach pogodowych i na każdej nawierzchni.

W większości przypadków, by osiągnąć jak najwyższą wydajność, Audi Q4 e-tron concept używa tylnego silnika elektrycznego – działającej permanentnie jednostki synchronicznej. Ze względu na efektywność, moment obrotowy jest dystrybuowany w większości na oś tylną. Jeśli kierowca potrzebuje więcej mocy niż może dostarczyć silnik elektryczny tylnej osi, elektryczny napęd na wszystkie koła wykorzystuje przedni silnik asynchroniczny do dystrybucji niezbędnego, dodatkowego momentu obrotowego na oś tylną. Dzieje się to również predyktywnie – zanim jeszcze auto wpadnie w poślizg na oblodzonej nawierzchni, podczas szybkiego pokonywania zakrętu lub wtedy, gdy auto wykazuje pod- lub nadsterowność.

Elektryczny motor tylnej osi generuje moc 150 kW i moment napędowy 310 Nm. Silnik z przodu wytwarza 75 kW mocy i 150 Nm momentu. Moc systemowa to 225 kW. Akumulator umieszczony w podłodze pojazdu ma pojemność 82 kWh, co daje zasięg ponad 450 kilometrów (wg. standardów cyklu WLTP). Akumulator może być ładowany z maksymalną mocą 125 kW. By go naładować do poziomu ok. 80 procent, wystarczy zaledwie 30 minut. 

Tak duży zasięg to jednak zasługa nie tylko akumulatora dużej pojemności. Audi Q4 e-tron concept, podobnie jak jego starszy brat Audi e-tron, jest mistrzem wydajności. Od niskiego współczynnika oporu powietrza na poziomie Cd = 0.28, do zaawansowanej strategii rekuperacji: do optymalizacji zasięgu kompaktowy SUV wykorzystuje każdą okazję. Przyczynia się do tego również kompleksowe zarządzanie termiczne napędu i akumulatora, wykorzystujące pompę ciepła. 

Sportowe, bardzo precyzyjne prowadzenie

Kluczowym czynnikiem sportowego charakteru auta i jego nadzwyczajnej dynamiki poprzecznej, jest niska i centralna pozycja montażowa komponentów napędu. Wysokonapięciowy system akumulatora jest optymalnie dopasowany do wymiarów Audi Q4 e-tron concept. Ma on kształt płaskiego, szerokiego bloku umieszczonego poniżej przedziału pasażerskiego. Masa całego systemu to 510 kilogramów. W ten sposób środek ciężkości Audi Q4 e-tron concept zlokalizowany jest mniej więcej na tym samym poziomie, co środek ciężkości przeciętnego sedana z konwencjonalnym napędem. Obciążenie osi jest zbalansowane idealnie na poziomie 50:50. Przednie zawieszenie Q4 e-tron concept to kolumny MacPhersona z adaptacyjnymi amortyzatorami. W tyle zastosowano zawieszenie wielowahaczowe z osobno montowanymi sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami.

Baza: modularna platforma dla aut elektrycznych MEB

MLB – modularna platforma dla aut z silnikami montowanymi wzdłużnie; MQB – modularna platforma dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie. Oba te rozwiązania stosowane w autach różnych segmentów, to ogromny sukces Audi i całej Grupy Volkswagen. Były one jednak zaprojektowane pod potrzeby pojazdów z silnikami spalinowymi. Co jest nowe i odmienne w modularnej platformie dla aut elektrycznych to fakt, że została ona skonstruowana specjalnie i wyłącznie dla potrzeb pojazdów elektrycznych. Osie, napędy, rozstaw osi oraz sposób współpracy pomiędzy wszystkimi komponentami, zostały wybrane i zaadaptowane specjalnie dla e-mobilności. Umiejscowienie zespołów akumulatorowych i ich geometria mogą być optymalizowane bez konieczności czynienia ustępstw w stosunku do różnych koncepcji napędu, co musi być brane pod uwagę w przypadku MLB i MQB.

Jednocześnie, dzięki MEB otwiera się ogromny potencjał synergii. Platforma ta początkowo służyła jako baza dla elektrycznych samochodów popularnego segmentu A, ale teraz jest najlepszym dostępnym rozwiązaniem technicznym dla różnych marek i można ją stosować do wielu różnych samochodów elektrycznych. MEB pomaga również „przebić się” mobilności elektrycznej nawet w tak wrażliwym na zmiany cen segmencie, jakim jest segment aut kompaktowych.

Elektryczna ofensywa: dwanaście w pełni elektrycznych modeli do roku 2025

Elektryczna ofensywa czterech pierścieni rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku, z chwilą światowej premiery w pełni elektrycznego SUV’a Audi e-tron. Do roku 2025, Audi na najważniejszych światowych rynkach oferować będzie aż dwanaście modeli z w pełni elektrycznym napędem, co powinno stanowić około jednej trzeciej wolumenu sprzedaży koncernu z Ingolstadt. W tej gamie są oczywiście SUV’y: e-tron i e-tron Sportback, którego premierę przewidziano na rok 2019. Oprócz nich, w portfolio marki znajdą się również samochody o klasycznym nadwoziu typu Avant, czy Sportback. Gama obejmie modele z każdego segmentu rynkowego, od klasy kompaktów, do luksusowej.

Na wystawie motoryzacyjnej Los Angeles Auto Show 2018, pokazane zostało koncepcyjne auto Audi e-tron GT concept – nisko zawieszone, dynamiczne coupé. Technicznie, samochód ten to efekt bliskiej współpracy Audi z marką Porsche, jednak stylistyka i charakter e-tron GT concept pełne są niepodrabialnego DNA Audi. Projekt ten będzie jeszcze rozwijany, a jego wersja produkcyjna ukaże się pod koniec roku 2020.

Elektryczna Platforma Premium PPE to efekt współpracy działów rozwoju Audi i Porsche. Będzie ona bazą dla wielu rodzin modelowych Audi z napędem elektrycznym, w tym wysokoprodukcyjnych modeli z segmentów od B do D.

Zużycie paliwa wymienionych wyżej modeli:
(Zużycie paliwa i poziom emisji CO2 zależą od wybranego poziomu wyposażenia)

Audi e-tron:
Łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,2–22,6 (WLTP); 24,6–23,7 (NEDC) 
Łączna emisja CO2 w g/km: 0

Czytaj również